Berlingske Business

En bagageopfindelse for de historieløse

21BUSBagagebokse-115127.jpg
Overskrift
Der var en grund til, at bagageboksene på bl.a. Københavns Hovedbanegård blev afskaffet, skriver Ole Schmidt. Arkivfoto: Nils Meilvang
 

I Berlingske Business var der 11. de­cember en stort opsat artikel om en dansker, der har opfundet et bagage­system under betegnelsen Luggage­Hero.

»Opfindelsen« skulle være så genial, at ideen er på vej til at blive en international succes på mindre end et år, og firmaet er i øvrigt blevet Business Boost-vinder.

Ja, det er ganske mageløst. Imidlertid må både »opfinderen« og priskomitéen være fuldstændigt historieløse, for vi skal jo ikke mange år tilbage, førend vi i København og andre storbyer kunne opbevare vor bagage i mange timer, vel op til et døgn, således at man kunne trave rundt i en storby, indtil man skulle med fly eller tog eller på anden måde skulle videre til en ny destination.

I København var der bagagebokse på stationerne ved Østerport, Nørreport, Hovedbanegården, Lufthavnen og andre steder. Boksene blev nedlagt som følge af risikoen for terror. Derfor forsvandt alle disse gode opbevaringsmuligheder af let forståelige grunde.

Nu har man genopfundet ideen ved, at man kan få sin bagage opbevaret hos private eksempelvis restauranter, hoteller mv.

Ud over at man tilsyneladende blot har genopfundet en gammel udmærket funk­tion, har man også helt glemt risiko­momentet, som jo absolut ikke er blevet mindre med årene.

Har disse private opbevaringsfirmaer installeret samme slags gennemlysnings­maskiner, som vi kender fra lufthavnene?

I modsat fald taler vi jo om en terrorrisiko af dimensioner. Det er uforståeligt, at ingen har så megen historisk viden, at man kan se, hvilken risiko der her er under opbygning, og at man netop på baggrund af denne risiko stoppede de nævnte bagagebokse i København.

At den pågældende »opfinder« har udarbejdet en app, der henviser til de respektive opbevaringssteder, er da glimrende. Men hele det sikkerhedsmæssige aspekt er jo tilsyneladende slet ikke kommet i betragtning.

fotor

På flere punkter virker dette initiativ som blot en historisk repetition, uden at den pågældende »opfinder« har gjort sig den ulejlighed at undersøge baggrunden for, at en i øvrigt glimrende tidligere bagageboksfunktion blev nedlagt i København.

Men at ingen på Berlingskes redaktion tilsyneladende har fundet anledning til at fremhæve disse forhold kan undre.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen