Berlingske Business

Efterlysning: Politisk mod til grøn omstilling

01BUSCoop-fremlaegger-aarsr.jpg
Coop har brug for politisk assistance, hvis det for alvor skal lykkedes at blive bannerfører i den grønne omstilling. Arkivfoto: Jeppe Bjørn Vejlø

Synspunkt: Både miljø og forretningsdrivende ville nyde godt af hurtig handling.

Coop vil være bannerfører på den grønne omstilling. Dette foranledigede i 2016 igangsættelsen af et 300 mio. kroners energiprogram, som skal nedbringe energiforbruget med 20 procent inden udgangen af 2020.

Dette efterlader dog stadig 80 procent energi tilbage, som vi bør forholde os til i en vedvarende energistrategi, hvis vi skal tages alvorligt som bannerfører.

To emner, som Coops strategi som minimum skal omhandle, er de omtrent 350 butikker, der i dag benytter olie- og gasfyr, som bør konverteres til en grønnere og formentlig elbaseret varme.

Hertil kommer vores 1.200 køleanlæg (til varenedkøling), som alle giver mulighed for, at vi udnytter overskudsvarmen enten selv og/eller leverer til de lokale fjernvarmeselskaber, der ønsker at drage nytte af det.

Begge områder er massivt reguleret af komplekse og uhensigtsmæssige afgiftsstrukturer og rapporteringsbureaukrati, der dybest set gør miljøet og de forretnings­drivende en bjørnetjeneste.

03BUScoop-vin-155637.jpg

Gennem foråret har disse problemstillinger ofte været bragt i ledende og anerkendte danske medier og er blevet kommenteret af både embedsværk, politikere og ministre.

Historien fra politikerne mv. har været nogenlunde den samme – uhensigtsmæs­sighederne erkendes, men der afventes igangværende afgiftsanalyser, førend det kan udmønte sig i ny regulering.

Afgiftsanalyserne er nu endelig færdige, og Skatteministeriet offentliggjorde 30. juni den overordnede analyse, »Delanalyse 4«. Hvis der skal fremhæves et par konkrete citater herfra, er følgende særdeles interessante:

»Den optimale struktur ligger meget langt fra den nuværende struktur. En omlægning til den optimale struktur vil derfor også være meget gennemgribende.«

»En omlægning vil medføre en betydelig samfundsøkonomisk gevinst.«

»I forhold til en grøn omstilling vil det dog have en særlig interesse at reducere elafgiften for varme … En lempelse af elvarmeafgiften vil ligeledes gøre det mere økonomisk attraktivt at nyttiggøre overskudsvarme.«

Discount Brugsen i Frederiks og Coop Bank

Skatteministeriets analyser og ovenstående citater konkluderer altså, at der er behov for gennemgribende ændringer, da reglerne er langt fra idealet – og at effekten vil have både samfundsøkonomisk gevinst og fremme den grønne omstilling.

Så, kære politikere: Sommeren er gået på hæld, og selv om I i disse dage har travlt med at diskutere rundhåndede skatte- og afgiftslettelser, så er der altså ifølge Skatteministeriet markant større samfundsgevinst ved at gribe denne bold.

Således et stort ønske herfra om politisk mod og lederskab til at gøre det rigtige, uden at det trækker i langdrag!

Pix-Høgsted

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen