Berlingske Business

E-handel fejler i udlandet

11BUSE-handel-123904.jpg
Handlen på nettet slog i julen ny rekord. Danske virksomheder går glip af et enormt potentiale, da der er masser af kunder i udlandet. Foto: Iris

Salg. E-handlen stiger og stiger, men eksporten flopper. Hvorfor? Det skyldes, at den danske e-handel er overraskende provinsiel.

Det ligger allerede nu fast, at e-handlen efter julen 2017 igen har overgået sig selv og er steget betydeligt i forhold til året før.

Det er imidlertid ikke overraskende – tværtimod. Danskerne bliver generelt mere digitale, og det er kærkomment at kunne foretage juleindkøbene fra sin mobil eller PC og dermed slippe for julens trængsel og alarm – og så oven i købet til yderst konkurrencedygtige priser og med levering lige til døren.

Det er derimod overraskende, at den danske e-handelseksport ikke følger samme udvikling. Danskerne køber således meget mere ind på udenlandske hjemmesider, end udenlandske forbrugere og kunder køber på danske. En af grundene er utvivlsomt, at det er en stor udfordring at konkurrere mod globale brands som Amazon, eBay og Zalando. Men en anden er også, at mange danske e-handelsvirksomheder simpelt hen ikke gør sig umage nok for at sælge til kunder i andre lande. Og det er ærgerligt, da potentialet er enormt.

pix-Onlinekøb

PayPal har i de seneste år offentliggjort en undersøgelse, hvor man har spurgt forbrugere i hele verden til deres holdninger om køb fra udenlandske hjemmesider (»cross-border«). Ifølge undersøgelsen var der i 2015 gennemsnitligt 58 procent, som svarede »I do not feel comfortable making purchases from a foreign website that is not in my own language«.

Hvis man gider oversætte sin hjemmeside til engelsk, tysk eller fransk, giver det derfor adgang til nye store markeder som f.eks. det tyske med flere end 80 mio. forbrugere.

I stedet for at vente på at udenlandske forbrugere – og virksomheder – bliver mere fortrolige med at handle på udenlandske hjemmesider, herunder danske, bør virksomhederne udnytte ventetiden og udvikle egne hjemmesider, som oprigtigt kan gøre det ud for lokale. Alternativt skal virksomhedens hjemmeside have en .com-adresse og oversættes til engelsk, hvor der samtidig kan vælges flere forskellige sprog og valutaer, så den fremstår inter- nationalt. Folk har nemlig større tiltro til internationale brands og hjemmesider end til en dansk .dk-hjemmeside.

pix-Black Friday

Hvis man skal have succes med e-handelseksport, bør man iværksætte følgende tiltag, som alle kan gennemføres indenfor en overskuelig beløbsmæssig ramme:

1. Kommerciel vurdering af markedet: Man skal allerførst foretage en kommerciel vurdering af det pågældende eksportmarked, da der er stor forskel på konkurrence- situation og markedsføringsomkostninger for at få den ønskede eksponering. Det engelske marked er utvivlsomt interessant, men der er mange aktører og hård konkurrence. Det kan derfor være en bedre forretning at gå ind på et mindre marked, eksempelvis det finske.

2. Oversæt hjemmesiden og tilpas til lokale forhold: Man bør som minimum oversætte hjemmesiden til det lokale sprog. Derudover skal hjemmesiden tilpasses lokale forhold. Hvis det eksempelvis er kutyme at tilbyde gratis returfragt, bør man som udgangspunkt også tilbyde dette. Tilsvarende hvis der er lokale standarder for betaling eller brug af trustmarks som det danske e-mærke.

Vær også opmærksom på, at der kan være visse forskelle i forhold til de lokale regler. Det er eksempelvis tilfældet for reklama- tionsretten, der kan være tidsmæssigt ubegrænset som i Finland, og hvor det gælder om at sikre sig at kunne videreføre et eventuelt krav mod ens egen leverandør. De fleste regler er dog EU-harmoniserede, og reglerne bør ikke være en hindring for eksport.

3. Kundesupport på det lokale sprog: Man bør så vidt muligt tilbyde kundesupport på det lokale sprog, således at spørgsmål til varerne eller indkøbsprocessen besvares på dette sprog. Det højner troværdigheden og gør kunden mere tryg.

4. Momsregistrering: Hvis man sælger varer til forbrugere og sender dem til et andet EU-land, skal man som hovedregel registrere sig dér og opkræve moms til satsen i det pågældende land. Det vil sige, at man ved salg til tyske forbrugere normalt kan nøjes med at tillægge 19 procent i moms.

5. Opret datterselskab/filial: Da de fleste er mest tryg ved at handle med en virksomhed fra samme land som kunden, bør man tage stilling til, om det vil være en fordel at være repræsenteret af et lokalt datterselskab eller en filial.

 

Det er ikke svært at styrke eksporten og få gang i online-salget til kunder uden for Danmark.

Det har med internettets og e-handlens udvikling aldrig før været lettere at få gang i eksporten, men det kræver, at man som e-handelsvirksomhed også selv vil det.

Der er ingen undskyldninger for ikke at komme i gang.

Just do it!

pix-Sort fredag

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen