Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Du er for langsom

10BUSopinion-104146.jpg
Kører vi på skiferie eller vinferie? Mod nord eller syd? Skal vi have pas med? I virksomhedssammenhæng handler det primært om at kunne svare på to spørgsmål: Hvilken overordnet retning ser vi markedet bevæge sig? Og hvilken relevans giver det vores virksomhed? Illustration: Iris

Media. Handlingsplaner, budgetter og lange strategiprocesser kan have masser af værdi. Men mange virksomheder bliver også langsomme og navlepillende undervejs.

Mange virksomheder har et årshjul. Efter sommerferien gik årets proces for handlingsplan og budget i gang, og her i oktober er de sidste søm ved at være slået i. Så må man bare håbe, at verden ikke ændrer sig for meget, inden 2018 bliver til 2019.

For de lange processer kan betyde, at man lukker sig om sig selv: Arbejder ud fra det markedsbehov, man allerede tilfredsstiller. Baserer sig på velkendt teknologi. Og konkurrerer med de samme konkurrenter som i går.

For nogle virksomheder og funktioner er det fint nok. Men ikke mindst for den digitale forretning er de tunge processer en kontraproduktiv klods om benet.

For det viser sig jo ofte, at mens man foretager analyser, holder et utal af møder og forankrer strategien hos medarbejderne, ændrer verden sig. Og man rammer skævt og må starte forfra.

Det kan være svært at skifte fra den klassiske strategiproces. For man skal også passe på, at man ikke ender helt ovre i den anden grøft. Hvor man lader virksomheden drive rundt på må og få og aldrig tager de afgørende skridt fremad.

05BILOpinion-Samspil-123321.jpg

Heldigvis er der en gylden middelvej. Hvor der både er strategisk retning og hurtig eksekvering. Her er særligt to komponenter vigtige.

Den første komponent handler om forholdet mellem analyse og implementering. Det er nødvendigt, at det ikke er adskilte processer, men ét og samme: Lynhurtig implementering i prototyper tester markedets behov og andre strategiske antagelser langt bedre end nok så mange analyser.

Konkret kan man for eksempel teste prototyper og halvfærdige produkter i udvalgte grupper. Eller man kan lave præ-lanceringer af produkter, der endnu ikke er færdige, for at teste markedets reaktion. Man kan også finde andre markeder, hvor man tester sine budskaber: En virksomhed, jeg arbejder med, annoncerer for eksempel på det indiske marked, primært for at teste reaktionen på forskellige budskaber uden at skade brandet på de vigtigste markeder.

Når man arbejder prototype-orienteret, får man hele tiden viden om produkt, marked og organisation – og man kan tilpasse produkt og strategi løbende. Men det er naturligvis afgørende, at man forstår metodens begrænsninger: Der er ikke tale om færdige produkter, og kunderne i Indien er ikke fuldstændig lig kunderne i USA.

Den anden komponent er en sikker retning. Ikke forstået som en detaljeret plan for ruten – men som en overordnet idé. Kører vi på skiferie eller vinferie? Mod nord eller syd? Skal vi have pas med?

07BUS20160225-141428-2BM-16.jpg

I virksomhedssammenhæng handler det først og fremmest om at kunne svare på to spørgsmål: Hvilken overordnet retning ser vi markedet bevæge sig? Og hvilken relevans giver det vores virksomhed?

Der er ingen af os, der kender fremtiden – og når vi gør, er det med sikkerhed for sent. Men virksomheden har behov for en grundlæggende idé om, hvordan den ser sit marked udvikle sig – og i forlængelse heraf styre innovationen i den rigtige retning.

Udefra kan det imidlertid virke som om, nogle virksomheders digitale innovation er drevet af tilfældigheder: Lad os lancere tilfældige produkter og se, om ikke nogle af dem hitter.

Men ser man eksempelvis en fremtid for sig, hvor medieforbruget bliver endnu mere atomiseret, fokuserer den kloge medie­virksomhed forhåbentlig på indhold og indtægtskilder, der fungerer godt under disse forhold.

Tilsammen sikrer den prototype­orienterede tilgang og den klare hypotese om fremtiden ikke virksomhedens vækst. Men de er gode skridt på vejen.

05BUSCHINA-ART-EXHIBITION-1.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen