Berlingske Business

Dødsrygter stærkt overdrevne

BM
Jens Chr. Hansen, BM Business Foto:

Der er – i visse kredse – en udbredt frygt for, at virksomheder med egne TV-stationer, med en markant styrkelse af markedsførings- og kommunikationsafdelingerne samt med heftig lobbyvirksomhed helt skal løbe den kritiske presse over ende og dermed presse demokratiets kontrolorgan, den frie presse, helt ud af markedet. Men tøv nu en kende.

Rigtigt er det, at Jyske Bank og nu også Saxo Bank har egne professionelle TV-stationer, at Danske Bank, Nordea, A.P. Møller - Mærsk, Vestas, interesseorganisationer og ministerier har oprustet med enorme kommunikationsafdelinger. Og rigtigt er det også, at medierne i det seneste årti ikke just er blevet rigere på penge, men tværtimod har været nødsaget til – og det er en global tendens – at skære ned på medarbejderantallet og producere mere for færre omkostninger.

Det er såmænd også rigtigt, at Facebook, Twitter og de andre sociale medier er braget ind i medieverdenen som en væsentlig distributør af nyheder. Og ja, det er en udfordring for den traditionelle presse verden over at finde nye, holdbare forretningsmodeller.

Men det er nu engang sådan, at prioriterings- og redigeringsretten fortsat er ganske fast forankret hos de såkaldte traditionelle medier, og som jo er kendetegnet ved at have en kritisk tilgang til tingene. Helt personligt vil jeg byde alle de nye aktører velkommen til – på tide faktisk, at »den anden side af bordet« professionaliseres og kommer med et kvalificeret modspil. Med al respekt for TV-afdelingerne hos Jyske Bank og Saxo Bank er min påstand dog, at disse er og bliver en forlænget arm af virksomhedernes markedsføringsafdelinger. Saxo Bank TV skal være en del af IT-bankens nye tradingfloor, fint nok, men påstanden fra Saxo Bank om, at deres nye TV-kanal skal være totalt uafhængig af, hvad der ellers foregår i Saxo Bank, tror jeg simpelthen ikke på. Sorry to say. Det må så komme an på en prøve – en troværdighedsprøve.

Dagsordenen sættes fortsat af de gamle medier, og på erhvervsområdet kan jeg blot henvise til vore egne historier på Berlingske Business de senere år om følgende: Solcellesagen, CIBOR-sagen, DONG, SAS, Grønland, Vestas, Pihl & Søn, Bestseller, Coop, bankpakkernes betydning for Danske Bank med mange flere. Historier som direkte eller indirekte er blevet modarbejdet af de pågældende virksomheder. Så altså, rygtet om den frie presses død er stærkt overdrevet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen