Berlingske Business
10:52Dansk softwareselskab opjusterer forventningerne

Distanceblænderne er farlige

Pix-Anne-Marie Finch
Anne-Marie Finch Foto:

Vi kender dem godt, distanceblænderne. Det er dem, der råber op om andres fejl og ender på øverste hylde. Men det er et usundt træk i organisationen.

En sund virksomhed og organisation er som en sund, velfungerende krop, hvor organerne arbejder sammen som en værdikæde på tværs og løbende reparerer sig selv, når noget ikke er i top.

Hele tiden stræbes der efter ligevægt og balance.

I en sådan virksomhed bliver de med­arbejdere, der finder mening og passion i at fungere side om side med hinanden for sammen at lykkes med virksomhedens fælles mål, anerkendt, forfremmet og fremhævet som rollemodeller.

IDA

En usund virksomhed og organisation er pendanten til en usund krop, hvor organerne slår fra og ikke fungerer optimalt sammen, og hvor skader bliver til sår, der ikke repareres rettidigt og ikke heler.

De medarbejdere, der fremhæves i en usund organisation, er ofte dem, der vinder frem på at råbe højest og belyse alt det, der ikke fungerer. De råber op om alt det inkompetente, som deres kolleger og andre funktioner er og repræsenterer, og de vinder opmærksomhed, frygt og anseelse på andres bekostning.

I løbet af min karriere har jeg desværre oplevet mange eksempler på sidstnævnte form for forfremmelse. For nyligt hørte jeg om endnu en person, der i kraft af sin tilsvining af andre mennesker og påpegning af andre kollegers og afdelingers inkompetence havde opnået så megen opmærksomhed fra topledelsen, at vedkommende var blevet en del af den.

Detail of a businessman writing on his agenda

Personer, som jeg respekterer højt for deres faglighed, kunne ikke forklare mig, hvordan dette kunne gå til, for de havde stadigvæk ikke efter flere år fået forståelse for eller dokumentation for, hvad det præcis var, denne person kunne, og hvori personens bidrag til virksomheden reelt bestod.

Distanceblændere er farlige, fordi deres metoder til selvpromovering sker på bekostning af andre, hvilket får os til at flytte sunde grænser henimod det usunde. De får os til at lytte ekstra intenst, de er overbevisende, de tager en plads, selv om de ikke har fået en, og de vinder ofte indpas, når en organisation, en topledelse eller en anden beslutningsinstans står allersvagest.

Jeg tror, at vi alle kender vedkommende. Jeg gør i hvert fald, og for størsteparten er det ikke for det gode, det konstruktive eller det gensidigt opbyggende. Det er snarere for det ruinerende, både fagligt og personligt, og for det frygtind­gydende, der får andre til at holde kæft og lade den kronede kejser gå nøgen op og ned ad podiet til klapsalver og en skyhøj månedlig udbetaling.

31BUS101305823-124810.jpg

For et par år siden begik jeg den store fejl, at jeg var med til at ansætte en distanceblænder. Vi var mange i processen, der lod os besnære, men underskriften på personens kontrakt var min og ansættelsen derfor mit ansvar. Det viste sig, at den nyansatte medarbejder drev management by fear ved at danne alliancer med folk enkeltvis. Personen gik f.eks. hen til medarbejder A og fortalte, at kollega B omtalte A grimt. Herfra gik personen videre til den næste, som blev indviet i, at kollega C omtalte denne grimt osv. Således holdt folk sig fra at tale åbent med hinanden, for ingen stolede på hinanden, og det betød, at de hver især endte i hver deres utrygge situation uden at turde handle på den. Jeg fattede mistanke og kunne på afstand mærke, at der var noget galt. Dette var helt umuligt for dem, der var en del af den daglige manipulation og ikke mere kunne skelne skidt fra kanel.

Distanceblænderen, jeg var med til at fejlansætte, endte derfor også med at blive afskediget, men skaderne, og de anvendte midler til at fremme egne interesser, viste sig overraskende større, end nogen havde turde forestille sig. Særligt havde den korte ansættelse afstedkommet væsentlige personlige omkostninger for personens medarbejdere, der var blevet chikaneret, spillet ud mod hinanden og var begyndt at miste troen på egne evner.

Så snart man oplever en frygtsom kultur være i sin vorden, en kultur hvor en kejser er nøgen og uden oprigtig værdi for virksomhedens fremdrift, har alle et ansvar for at slå alarm, stå sammen og blive ved med at fastholde et sprog for det rigtige. Holder man kæft for længe, bliver man nemlig stum, og ens færden bliver et top-down-­diktat, og i sådanne kulturer elimineres mening, innovation, tillid, fællesskab og langtidsholdbarhed gradvist.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen