Berlingske Business
15:43Apple-aktien falder efter manglende interesse i iPhone 8

Disruption er ikke gylden vej til succes

autobutler
ARKIVFOTO: Peter Michael Oxholm Zigler, iværksætter og medstifter af autobutler.dk

Den nye regering er af nogen kaldt for den mest digitale regering, nogensinde i Danmark. Og der er da også en mange positive tiltag i planerne fra trekløveret. Men som stifter af en digital virksomhed, vil jeg alligevel gerne advare mod at stirre sig blind på drømmene om at udvikle egentlige disruptive forretninger.

Jeg repræsenterer selv en virksomhed som tager et eksisterende marked og lægger en digital overbygning - måske endda på en måde, der på sigt disrupter markedet. Men når vi på et tidspunkt ender som verdens største digitale platform for værkstedsreparationer, er det først og fremmest fordi vi har en grundlæggende anderledes tankegang, end traditionelle forretninger.

Billede

Jeg håber derfor at det kommende disruptionråd vil bruge vores erfaringer:

1. Organisationer bruger projektplaner og udviklingsmål - digitale frontløbere prøver sig frem

I det digitale start-up miljø har vi en trial-and-error tilgang. Vi prøver os frem, ofte uden langsigtede planer og procestunge, autoritære strategier. Vi er drevet af ildsjæle der har lyst til at kombinere forskellige ideer. Vi fortsætter indtil vi har et produkt eller en feature som kunderne bruger.

Vores testlaboratorium er live. Vi ved sjældent, hvad kunderne vil have. Derfor fejler vi og lancerer ufærdige produkter, med masser af fejl. Spørgsmålet er ikke: Kan produktet laves? I en ren digital verden kan næsten alt laves. Spørgsmålet du bør stille dig selv er hvor hurtigt kan du eksekvere og vigtigere endnu hvordan du efterfølgende tilpasser dig. For os er en produktlancering en never-ending-proces og du finder sjældent en “final”-deadline i vores verden.

pix-Digitalisering

2. Organisationer er ofte langt fra forbrugerne - digitale frontløbere har forbrugermagt integreret i produktet

Det kan lyde som en kliché. Men en af de største fordele ved en ren digital organisation er at det er blevet så let, at lytte til hvad kunderne siger. Et af principperne bag Toyotas fleksible produktionssystem Genchi Genbutsu, er at du skal gå ud og se, hvad der sker. Løse problemerne der, hvor de er. Ikke i en projektplan eller et teoretisk skema. Men her og nu, live.

Før i tiden løste vi problemer når de opstod. I dag løser vi dem samtidig med at de opstår. I morgendagens digitale sfære løser vi dem inden de opstår.

En af de metoder vi anvender i Autobutler er den konsekvente brug af algoritmer og brugerbedømmelser. Vi har for længe siden erkendt, at det eneste forbrugerne stoler på er hinanden. Ikke os. Internettet har givet en fælles hukommelse. Derfor lader vi brugerne bedømme os og vores værksteder. Også den information vi deler via vores websites, er styret af forbrugerne. Det tvinger os løbende til at lave om i produktet, så vi giver kunderne den rigtige oplevelse.

3. Organisationer tænker i produkter og teknologi - digitale frontløbere tænker i oplevelser

Uber bliver af mange fremhævet som en teknologi, der er nemmere at bruge end den eksisterende taxi-oplevelse - og som derfor har "vundet" over den traditionelle taxa-branche. Men der findes masser af smarte taxi-apps. Alligevel vinder Uber.

21BUSPix-Gert-forside-12302.jpg

Hvorfor?

Fordi de giver en bedre brugeroplevelse. Enhver der har prøvet at blive afvist af en taxi fordi turen var for kort, eller oplevet en chauffør der kørte lidt for stærkt, kender oplevelsen af at være magtesløs. Der er ingen mulighed for at klage, eller give dårlige bedømmelser af chaufføren. Og du kan ikke på forhånd undgå den pågældende.

Modsat har Uber givet magten tilbage til forbrugeren. Med et enkelt klik kan du give Uber-chaufføren en dårlig bedømmelse, der på sigt koster ham muligheden for at få nye passagerer. Derfor er han tvunget til at give dig den gode oplevelse, hver gang. Teknologien har gjort den form for interaktion mulig - men det handler dybest set om at Uber har forstået, at produktet skal kunne levere den gode brugeroplevelse.

I den digitale tidsalder er én ting sikker: Forbrugerne stoler ikke længere på andre end hinanden.

4. Organisationer er struktureret i hierarkier - digitale frontløbere er knapt organiseret

Den tid hvor topledelsen og bestyrelserne tog beslutningerne, lagde strategierne og maste dem ned gennem organisationen med administrative og tidskrævende processer er slut. Små agile teams, løst forbundne selskaber og tværfaglige projektorienterede mål er nogle af stikordene for succesfulde virksomheder.

Cristian autobut

I den nye fragmenterede virkelighed, er det eneste du kan regne med, at du ikke kan regne med noget. Den fremtidige strategiplan kan komme fra hvem-som-helst og eksekveres når-som-helst.

5. Organisationer tænker i begrænsninger og grænser - digitale frontløbere tænker i muligheder

Med et digitalt dna og en ‘born-global-mentalitet’ tænker start-up virksomheder ikke så meget over hvordan vi protektionistisk kan beskytte vores markedsposition og konkurrencefordel. Vi definerer den mens vi kører. Vi laver ikke detaljeret segmentering i stereotype, regionale kunde-grupperinger som rød, gul, grøn og blå. Digitale aktører opererer i en flad verden uden fysiske grænser og bekymrer sig derfor mere om brugeradfærden på tværs af forskellige devices. I en verden af overflod er tilpasningsevne nøglen.

Er du klar?

Der er skrevet meget om disruption, men lad nu være med at stirre dig blind på begrebet. Egentlig disruption er ikke en lov, eller et slutmål. Du kan højest bruge ideerne til at blive bedre til at forstå din egen forretning, og måske også forbedre dele af den. Glem de store produktudviklinger og planer og prøv dig i stedet frem i mindre agile enheder, så kommer du i højere til at ligne rene digitale virksomheder.

Peter Michael Oxholm Zigler.

Om Autobutler

Autobutler samler tilbud på bilreparationer, og lader bilejerne vælge værksted på baggrund af bedømmelser og priser. Portalen samler 3000 værksteder i Danmark, Sverige, England og Tyskland og har siden starten i 2010 fået tilført investeringer på sammenlagt over 300 mio. kroner. Senest har den franske bilgigant PSA købt majoriteten af virksomheden.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen