Berlingske Business

Disrupt mig vel: Et godt råd om digitalisering

....
Kun hver tiende danske virksomhed er rustet til at møde fremtidens marked, og det på trods af, at Danmark er det mest digitaliserede land i EU.

Forandring. Kun hver tiende danske virksomhed er rustet til at møde fremtidens marked, og det på trods af, at Danmark er det mest digitaliserede land i EU.

Digitalisering er hovedingrediensen i den fjerde industrielle revolution. For mange virksomheder er digitalisering løsningen på, hvordan de kan forstå og imødekomme kundernes individuelle behov – men digitalisering er samtidig en af danske virksomheders største udfordringer.

Danmark er det mest digitaliserede land i EU og nr. to på EUs innovationsleder­rangliste. Alligevel er kun hver tiende virksomhed rustet til at møde fremtidens marked i al dets omskiftelighed. Dette sættes yderligere i perspektiv i en netop udgivet rapport fra konsulenthuset Boston Consulting Group. Rapporten viser nemlig, at de danske topchefer har sat deres digitale førerposition over styr. De mangler de rette kompetencer til at realisere de digitale visioner. Det er da træls!

Digitalisering handler ikke kun om internet of things (IoT) og industri 4.0. De digitale teknologier er jo netop særligt egnede til at imødekomme kunders, klienters og borgeres krav og forventninger om helt nye interaktionsformer med virksomheder og som en del af deres serviceudvikling.

Et stigende antal ledere sætter fokus på big data som en måde at skabe mere værdi for organisationen og dets kunder – ofte kun med udgangspunkt i organisationen. Denne nye værdi kan derfor forblive uudnyttet, idet den nye teknologi i sig selv ikke skaber forandring, men er afhængig af lederens evne til at omstille sin eksisterende forståelses­ramme i forhold til nye mulige interaktioner med kunderne.

Boston-rapporten peger også på manglende investeringer og kulturen i virksomhederne som barrierer for en succesfuld digitalisering. En løsning er at sætte den digitale agenda ind i sin rekrutterings- og efteruddannelsesindsats og derved integrere forandring og forankring.

24BUSopinion-113115.jpg

Men det er jo næppe hele løsningen, for det kræver i lige så høj grad en tilpasning af det eksisterende managerial mindset i forhold til kundeinteraktionen. Et sådant mindset er jo fundamentet for vore strategier og beslutninger, og det er herfra, handlinger bør udvikles. Men et sådan mindset holder os også fast i eksisterende virkelighedsopfattelser. Hvis man som leder ikke er bevidst om sit mindset og den forudindtagethed om kunder og markedet, som det bygger på, er det vanskeligt at udfordre de gængse forretningsmodeller – selv med nye teknologier – og at se nye løsninger i forhold til kunder og marked. Forskning viser, at de organisationer, som identificerer og efterfølgende udfordrer deres eksisterende mindsets, er betydeligt bedre til at skabe vækst.

Derfor handler det ikke om blot om at være teknologisk førende. Hvis ens mindset ikke er med og orienteret mod at se nye muligheder i teknologien, så leder den nye teknologi blot til en optimering af eksisterende forretningsgange. Det er muligvis fint på den korte bane, men vil sjældent lede til radikale nye go-to-market strategier. Moralen er, at det ikke hjælper at forkrome eksisterende forretningsmodeller, hvis der reelt er brug for nye.

At identificere og turde udfordre sit mindset har selvfølgelig organisatoriske konsekvenser. Brugen af strukturerede og ustrukturerede data fra forskellige kilder og en efterfølgende videndeling på tværs af organisationen samt en proaktiv anvendelse af disse vil udfordre eksisterende mentale rammer, bureaukratisk kontrol, gængse processer og performance-målinger. Udfordringen af ens mindset stiller derfor krav til både mental og organisatorisk smidighed, da det ofte kræver en omrokering af eksisterende magtstrukturer, performance-målinger samt karriere- og incitamentsprogram- mer.

Digitalisering giver muligheden for at interagere hurtigere, enklere og på en gensidigt værdiskabende måde med kunder og marked, men det skaber ikke nødvendigvis denne forandring af sig selv. Teknologien og digitaliseringen bør tænkes som værk­tøjet til forandring, men ikke som målet for forandring, ellers risikerer man nemt at ende op med at bekræfte formlen: Old Organization + New Technology = Expensive Old Organization.

Mandag - Tryg/Morten Hübbe

Så start med at tænke ind i boksen. Hvilket ledelsesmæssigt mindset i forhold til kundeinteraktionen dominerer dig som leder? Hvilke antagelser bygger din digitaliseringsstrategi på? Er dette mindset ideelt til at løse de udfordringer og omstændigheder, din organisation står i? Er det i overensstemmelse med jeres strategi? Hvilket strategisk mindset forventer kunderne/interessenterne af jer, og matcher jeres strategiske mindset med dette? Hvordan kan du/I udvikle jeres mindset, så det skaber et solidt og konkurrencedygtigt fundament? Hvilke fordele og ulemper er der ved at udvikle et nyt ledelsesmæssigt mindset, der optimerer mulighederne i den nye teknologi? Og ikke mindst, harmonere ledelsens mindset med medarbejdernes mindset?

Pernille Rydén, lektor ved DTU, Torsten Ringberg, professor ved CBS og Per Øster­gaard Jacobsen, direktør i konsulentvirksomheden Efficiens, har sammen skrevet bogen »Disrupt dit Mindset og få succes med Big Data«, der netop er udkommet på DJØFs forlag.

05BUSerhvervsstyrelsen-Be#2.jpg

Torsdag 30. november præsenterer de tre forfattere bogen og dens resultater på et seminar på CBS.

Berlingske Business bringer tre kronikker fra forfatterne. Den første blev bragt den 22. november.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen