Berlingske Business
11:26Her er Europas højest lønnede kendisser

Dine og mine data er fremtidens stærkeste handelsvare

06BUSEU-APPLETAX-AVOIDANCE-.jpg
EUs kommende forordning om persondata bliver en kæmpeopgave for virksomhederne. Illustration: Dado Ruvic/Reuters

EU's nye persondataforordning træder i kraft 25. maj næste år. I et erhvervperspektiv er det lige om lidt. Der venter en enorm opgave for den enkelte virksomhed.

IT-systemerne skal opjusteres, så alle persondata på kunder, kundeemner, medarbejdere og partnere i hver en afkrog af virksomheden opbevares og anvendes med langt større gennemsigtighed og kontrol.

Prisen for datamæssig slendrian er en bøde på op til fire pct. af virksomhedens årsomsætning eller 20 mio. euro. Det gælder alle, som er i berøring med person­data på EU-borgere.

KENT

Den nye lovgivning er gået ubemærket hen hos den gennemsnitlige forbruger. Det vil ændre sig. Forbrugerne vil få øjnene op for deres nye rettigheder og blive opmærksomme på, at deres data har en værdi.

Derfor indvarsler persondataforordningen nye tider for erhvervslivet. Ud over at løse en kæmpe IT-opgave skal der også opjusteres på andre parametre. Forbrugerne vil nemlig forvente noget til gengæld for at dele deres persondata.

Ifølge en ny analyse fra Aimia forventer 91 pct. af de 16-24-årige, at de får noget igen, når de giver en virksomhed adgang til deres data, og seks ud af ti ønsker, at det skal være i form af bedre kundeoplevelser.

Nu tænker du, at de 16-24-årige ikke er din målgruppe, og at de ældre generationer heldigvis stadig er datagavmilde.

pix-Datamur

Men det vil den nye persondataforordning vende op og ned på. Sammen med de mange verserende historier om datalækager vil loven sætte en helt ny ­agenda, når det kommer til ejerskab over egne data.

Forbrugerne vil indse, at de sidder på en attraktiv handelsvare, som virksomhederne efterspørger. Og meget tyder på, at personaliserede kundeservices er gangbar mønt.

Det er en alvorlig sag for virksomhederne, som i årevis har været vant til at indsamle alskens nyttige data uden at høre et pip fra kunderne. Men fra maj næste år er det slut med at tage deres passive samtykke for pålydende.

pix-Søren Pape Poulsen

Den nye persondataforordning omfatter alle typer kundedata. Ikke kun navn, adresse og CPR-nummer, men også et social media-ID eller en IP-adresse kan falde under den nye lovs definition af persondata. Virksomhederne skal aktivt bede kunderne om samtykke, hver gang de ønsker at indsamle data om kundernes færden på nettet, og hver gang de ønsker at bruge dataene til nye formål.

Kunderne får et stærkt kort i ærmet, når de opdager, at de sidder med en helt ny handelsvare. Det er den nye virkelighed lige om lidt, men de færreste ved det.

pix-Yahoo-brev

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen