Berlingske Business

Digitalt nybyggeri: Derfor kræver digitale forretningsmodeller, at du begynder forfra

03BUSDigi2-130546.jpg
Teknologi berører alle dele og aspekter af en virksomhed, så drop de digitale lappeløsninger og tænk nyt, lyder opfordringen. Arkivfoto: Iris

Digitale forretningsmodeller kræver et nyt teknologisk fundament. Virksomheder kommer ingen veje med deres digitale transformation gennem lappeløsninger på gamle systemer.

Digitaliseringen er ikke på vej – den er her allerede. På tværs af alle industrier forsøger virksomheder at gå nye digitale veje for at tilpasse sig dele- og platformøkonomiers nye forretningsmodeller, som er udsprunget af fremadstormende teknologier som big data, cloud, kunstig intelligens, IoT og blockchain for bare at nævne en håndfuld.

For nogen er målet med de nye forretningsmodeller at få en konkurrencemæssig fordel – for andre handler det om at beskytte sig mod nye spillere på markedet og undgå at blive »disrupted«.

Under alle omstændigheder er en vellykket digital transformation nødvendig for, at moderne virksomheder har en chance i nutidens omskiftelige marked. Ifølge den anerkendte analysevirksomhed IDC vil overlevelsen blandt halvdelen af verdens største virksomheder afhænge af deres evne til at skabe nye digitale produkter, services og oplevelser, der kan forbedre kvaliteten mærkbart for deres kunder inden år 2020.

Det er naturligvis lettere sagt end gjort, men tænk på den digitale transformation som det samme som at bygge et hus: Hvis du vil have et mere miljøvenligt hus, er det ofte mest effektivt at starte fra bunden end at bruge penge og ressourcer på lappe­løsninger. Dette er særligt gældende, hvis bygningen (eller virksomhedens IT-systemer og infrastruktur) har nået en alder, hvor en omfattende og dyr renovering/opgradering er påkrævet. Så giver det bedre mening at starte helt forfra med et nyt fundament, der giver virksomheden mu­lig­hed for at få opfyldt alle ønsker og behov.

pix-Cykeltyveri

For traditionelle virksomheder kendetegnes en succesfuld digital transformation typisk ved, at organisationen bliver mere agil og i stand til at reagere hurtigere på ændringer i markedet. Fordelen er, at man bliver bedre beskyttet mod nye konkurrenter og kan skalere og levere mere omkostningseffektive løsninger til kunderne.

Men for at skalere produkter og services skal virksomheder også tilpasse sig en ny virkelighed, hvor teknologi ikke kun befinder sig i IT-afdelingen. I dag berører teknologi nemlig alle dele og aspekter af virksomhedens aktiviteter. Derfor er virksomheder tvunget til at reducere omkostningerne til den daglige drift af IT og i stedet geninvestere pengene direkte i virksomhedens digitale innovation med nye projekter ude i forretningen.

Nye forretningsmodeller skal så vidt muligt bygges fra bunden med de rette systemer og teknologier for at gøre virksomheden klar til en digital transformation. At tilpasse noget, som oprindeligt var tiltænkt en analog verden eller forældet teknologisk tidsalder, rykker ikke nok i forhold til at gøre virksomheden klar til fremtiden.

Nogle virksomheder bliver naturligvis nødt til at indgå kompromisser undervejs for at sikre en balance mellem de eksisterende forretningsmodeller og de nye. Men i sidste ende står og falder succesen med virksomhedens digitale omstilling med det fundament, som den bliver bygget på.

13BUSPix4-Kim-Fausing-Danfo.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen