Berlingske Business

»Digitaliseringsmilliarden«: Nye mål kræver mod

407666284.jpg

Både private virksomheder og det offentlige skal turde investere i eksperimenter.

Regeringen har netop fremlagt sin strategi for Danmarks digitale vækst med dertilhørende en milliard kroner. »Digitaliseringsmilliarden«, som Dansk Industri har døbt den, er et kærkomment tiltag, omend det er strategien, der for alvor skaber rammerne for, at vi hurtigere kan flytte os – og det er strengt nødvendigt.

Tilbage i maj 2017, da Det Digitale Vækstpanel – med Danfoss’ daværende koncernchef Niels B. Christiansen i spidsen – fremlagde 33 anbefalinger til regeringen, fremgik det, at de asiatiske lande vil vokse hurtigt, og at Kina vil være førende inden for digitali­sering i 2025, hvorimod Danmark vil være dalet fra en fjerdeplads i 2016 til en syt­tendeplads i 2025.

Med strategien har regeringen erkendt, at vi ikke flytter os hurtigt nok til at forsvare vores plads som et af de mest digitale samfund i EU, og det er derfor, at strategien er nødvendig for landets konkurrenceevne.

Vi kan diskutere langt og længe, om hvorvidt vi kunne have forventet mere eller mindre, men vi er nu engang bedre stillet ved at fokusere på at få fart på udviklingen.

31BUSPix1-L-kke-175502.jpg

Vi ser mange initiativer både i det private og det offentlige for at skabe forandringer, men man møder ofte en forsigtighed, når det gælder de nye teknologier.

Særligt kunstig intelligens, machine learning og Internet of Things har haft svært ved at finde fodfæste herhjemme, hvilket til dels skyldes manglende tilgængelighed af de nødvendige kompetencer, men i endnu højere grad at man mange steder tøver med investeringen i det uvisse.

Det er som sådan også sundt at træde varsomt med en vis skepsis, men set med mine øjne er det denne forsigtighed, der de facto bremser udviklingen. Private virksomheder såvel som offentlige instanser skal turde investere i eksperimenter og skabe erfaring, der kan være med til at danne beslutningsgrundlaget for fremtiden. Her er det dog vigtigt, at man altid er kritisk og spørger sig selv, hvad man ønsker at opnå ved at tage nye teknologier i brug – midlet må aldrig være målet.

Ligeledes er initiativet til Digital Hub Denmark og ideen om vidensdeling på tværs af virksomheder, organisationer og det offentlige et stort skridt på vejen.

Lignende tiltag ser man allerede i dag, hvor eksempelvis vi hos Visma Consulting i samarbejde med blandt andre DTU arbejder for at gøre machine learning bredt tilgængeligt. Det skal ske ved at tilbyde virksomheder og organisationer offentligt tilgængelige algoritmer, som frit kan benyttes uden at have specialiseret viden internt i organisa­tionen. Allerede her i foråret forventes det, at de første algoritmer bliver tilgænge­lige.

Ovenstående sammenholdt med lang­sigtede initiativer i forhold til øget fokus på digital uddannelse betyder, at vi er på rette vej, hvorfor det nu er op til virksomhederne såvel som de offentlige instanser at gribe ­bolden, så vi kan sætte skub i det digitale Danmark.

31BUS20151218-160834-4-1751.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen