Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Digital konkurrenceevne kræver nyt tankesæt

05BUSCHINA-ART-EXHIBITION-1.jpg
Regeringen foreslår at afsætte 125 mio. kr. om året til strategien for digital vækst. Her får en kinesisk kvinde taget billeder midt i en levende digital skov i Beijing. Foto: Roman Pilipey/EPA

En succesfuld digital transformation handler i høj grad om, hvordan vi tænker. Kultur og organisation, der fremmer innovation og kreativitet, bliver fremover lige så vigtigt som økonomi og jura, hvis Danmark skal være en digital frontløber.

I dag 5. oktober åbner et nyt højteknologisk center i København. Ideen er at inspirere virksomhedsledere, beslutningstagere og organisationsfolk til at udnytte deres digitale potentiale og hjælpe dem med at gøre det digitale til virkelighed. Centret tilbyder et interaktivt bestyrelseslokale, et design thinking-rum, et maker space med 3D printer og demoer af den nyeste teknologi. Det rummer også eksempler på digitale transformationer fra hele verden. Alt er samlet i et interaktivt rum, der tilpasser sig til brugernes behov og interesse. Bag centeret står SAP i samarbejde med Apple, Hewlett Packard Enterprise, Intel med flere.

I Danmark har vi en interesse i at fastholde og udbygge en digital førerposition. Andre steder på kloden kører den digitale udvikling i et historisk højt tempo, som fører meget store ændringer med sig. Danmarks digitale konkurrencekraft handler om en lang række faktorer. Generelle rammebetingelser, iværksætteri og investeringsklima er vigtige, og vi står over for et politisk efterår, hvor digitalisering er på den politiske dagsorden.

BM

Der findes imidlertid også et sæt af faktorer, som er langt tættere på hverdagen i virksomhederne, og som hver enkelt leder, virksomhed og offentlige institution kan arbejde med. Vi står måske over for et opgør med vores ledelseskultur på flere områder. Derfor er det positivt, at vi får et »experience center« i København, og derfor tog både erhvervsministeren og DI del i åbningen af denne nye lokation i Nordhavnen. Her kan man komme tættere på den fremtid, som digitale forretningsmodeller fører med sig, og man kan få en fornemmelse for potentialet i at gentænke sin eksisterende forretning.

Danmark har allerede en række initiativer i gang i forhold til at fastholde og udvikle talent, at sætte programmering og digital tænkning på skoleskemaet, at gøde jordbunden for flere opstartsvirksomheder og for at skabe bedre vidensoverførsel mellem universiteter og erhvervsliv. Navnlig det digitale udviklingstempo udfordrer også virksomhederne på de indre linjer, hvor ledelsesstil og organisationskultur skal tilpasses kravene om innovation.

I Silicon Valleys iværksætter­kultur er det et adelsmærke at have prøvet og fejlet. Opstartsmentaliteten i Silicon Valley er forbundet med den vildskab, som vi skal udvikle mere af i vores virksomheder, og som et digitalt oplevelsescenter fokuserer på. Vi skal turde at tænke tanken om at lave et gennembrud. Hvert eneste projekt bliver ikke en succes. Tværtimod skal vi have så mange ideer og projekter i gang, at de fleste ikke bliver en succes. Til gengæld skal vi bringe ideerne til test og prototype hurtigere. Hurtigheden er nøglen til at skabe den nye forretnings­model.

heyy

Internt i virksomhederne kan vi skabe et spor ved siden af den daglige drift, hvor innovationen får gode vækstbetingelser. Det kræver modigt lederskab, fordi det bryder med gængs ansvarlig tænkning om sikkerhed, soliditet og målbarhed. Innovationen skal udelukkende måles på at udkomme med levedygtige koncepter. Måden, det sker på, vil være ganske uortodoks. Vi er nødt til at eksperimentere for at finde den fremtidige model, og derfor kan vi ikke styre denne innovationsproces på samme måde, som vi styrer den operationelle hverdag.

Vidensdelingen mellem forskellige miljøer i vores samfund er en anden vigtig faktor for Danmarks evne til at innovere. Regeringen har fokus på at bygge bro mellem universitetsverdenen og erhvervs­livet, men også på dette område kan virksomhederne selv gøre en stor forskel.

Vi kan blive bedre til at arbejde sammen i clustre. SMVer i samme eller beslægtede brancher kan ligeledes arbejde sammen om at skabe innovation. I organisationer som DI har virksomhederne også en lang række muligheder for at hæve blikket fra hverdagen og møde andre for at sætte innovation i højsædet.

639963496.jpg

For regeringen er det afgørende, at Danmark bliver en digital frontløber. Derfor har den foreslået at afsætte 125 mio. kr. om året til strategien for digital vækst, der skal løfte digitaliseringen. Forhåbentligt vil det nye center i København være et skridt, som giver Danmark et løft i digital konkurrenceevne. Nøglen er innovation. Det kræver nye tiltag, ny tænkning og modet til at række ud efter det ukendte.

Som Einstein sagde: »Der findes intet mere sikkert tegn på sindssyge end at gøre det samme om og om igen og så forvente, at resultatet hver gang er anderledes«.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen