Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Detailhandlen løber sig ihjel i hamsterhjulet

19BUSetilbudsavisdk-120848.jpg
Tilbud på tilbud på tilbud: I årtier har dansk detailhandel haft travlt med at finde på nye kampagner, men det er tiden løbet fra, skriver Nikolaj Nørgaard. Arkivfoto: Henning Bagger

Kampagner. Dansk detailhandel bør skele til USA. De fysiske butikker lukker, hvis man ikke tænker digitalt.

Danmark har et af de højeste kampagnetryk i verden, og det presser den danske detailhandel, som er træt af at være fanget i rabatspiralen.

Man er nemlig havnet i en situation, hvor salget holdes oppe af det usunde, høje kampagnetryk, og det ender ganske enkelt med, at detailhandlen underbyder sig selv i den endeløse strøm af tilbudskampagner.

Man kan i nogen grad betragte detailbranchen som hamsteren i en trædemølle. Man farer af sted for at holde omsætningen oppe og har konstant travlt med »den næste kampagne«. Tankegangen udspringer fra den gode, gamle tilbudsavis, men den konstante kampagnecyklus med fastlagte kampagneplaner med høj hyppighed – både fysisk og online – er dræbende for detailbranchen. Man må ud af hamsterhjulet.

Nøglen er en datadrevet indsats, og der ligger et enormt potentiale og venter på de virksomheder, der tør lægge den klassiske kampagnementalitet bag sig. Den skal erstattes med en nutidig datadrevet marketingindsats, der – med udgangspunkt i kundedata om brugeradfærd og behov – målretter budskaber. Man skal ramme kunderne med personlige, relevante budskaber på de rigtige tidspunkter i stedet for at skyde med spredehagl, hvor budskabet for langt størstedelen af modtagerne slet ikke er relevant.

Kaster man sig ud i at arbejde med kundespecifikke individualiserede algoritmer, vil man i langt højere grad opleve, at man kan skabe incitament hos forbrugerne, som kun i nogen grad eller slet ikke er rabatdrevet.

Detail presset

Finder man modet til at springe ud af hamsterhjulet, hvilket kan være svært, når man samtidig kæmper for at nå sine indekstal, vil man derfor ikke alene komme ud af kampagnespiralen, man vil også kunne nøjes med at tilbyde lige nøjagtigt den rabatsats, der er nødvendig for at få den enkelte forbruger til lommerne. Det er faktisk muligt at sænke rabattrykket, samtidig med at man hæver toplinjen.

Dernæst skal man selvsagt sikre, at man understøtter den måde, forbrugerne handler på i dag, der foregår sømløst mellem online og offline. Der skal bygges bro, således at forbrugerne kan researche online fra sofaen, se og prøve produktet i butikken og købe det over mobilen på vejen hjem.

Detailbranchen ved godt, at det kræver en omfattende digital omstilling, hvis de skal ud af rabatspiralen og samtidig følge trop med forbrugernes ændrede købsadfærd.

Detail

Problemet er imidlertid, at man mange steder har for travlt med at løbe i hamsterhjulet, da næste kampagne skal ud over rampen og sikre omsætningen de næste par uger frem, før næste kampagne igen tager over.

Skeler vi til USA, er det ikke nogen hemmelighed, at den fysiske detailbranche har det hårdt: Butikker lukker, og besøgstallene i de amerikanske indkøbscentre svinder ind dag for dag. Det skyldes ikke mindst onlinegiganterne, der vinder en fortsat større del af detailbranchens omsætning.

Risikoen for, at dette sker i Danmark, er i allerhøjeste grad til stede, om end vi endnu ikke oplever det i samme omfang endnu.

Hvis detailbranchen ikke skal miste momentum til danske såvel som udenlandske webbutikker, er man nødt til at tage skeen i den anden hånd og udnytte mulighederne i digitaliseringen, så vi ikke ender i samme situation som på den anden side af Atlanten.

BNY


Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen