Berlingske Business

Det Novo Nordisk, vi troede, vi kendte

Novo får grønt lys for nyt diabetes-præparat i USA
ARKIVFOTO Foto:

Novo Nordisks brand som en virksomhed, der tager hensyn til samfund, miljø og bæredygtighed, blev grundlagt for mange år siden af Mads Øvlisen, som først var administrerende direktør og siden bestyrelsesformand. Han talte som en af de første erhvervsledere i Danmark om bæredygtighed, sagde nej til dobbelte standarder og bekymrede sig om miljøet.

Siden tog Lars Rebien Sørensen over som topleder, og han videreførte Øvlisens filosofi med den tredobbelte bundlinje i virksomheden, som ud over økonomi rapporterer om miljø og socialt ansvar. Hvem husker ikke Rebiens knæfald for demonstranterne på Novo Nordisks hovedtrapper, som forlangte billig medicin til fattige mennesker i udviklingslande. Novo Nordisk ønskede at fremstå som en pæn og ordentlig virksomhed.

Ude i den store verden har den globale medicinalindustri ikke altid noget godt ry. Branchen opfattes ofte som grådig og kynisk og klar til at benytte ufine metoder. Men det lykkedes Øvlisen og Rebien at brande Novo Nordisk som en virksomhed, der først og fremmest var til for patienterne, og som kerede sig om samfundet og knoklede for at udvikle nye lægemidler til glæde for menneskeheden, selv om virksomheden selvfølgelig også skulle tjene gode penge til aktionærerne,

27BUSNovo-Novo-Nordisk-Beky.jpg

Men midt i 00erne begyndte bekymringen at nage Lars Rebien. Kunne han fortsat bevare arven efter Mads Øvlisen intakt? I 2006 indviede han læserne af Berlingskes Nyhedsmagasin i, at han lå vågen om natten og spekulerede på, om det ville lykkes at holde den etiske fane højt i en rå og globaliseret medicinalverden.

I 2009 indhentede virkeligheden så Lars Rebien Sørensen, da Novo Nordisk erkendte bestikkelse i Irak i forbindelse med FNs olie for mad-program. I 2011 præsenterede Rebien en ny og strammere vision af Novoånden, som blev omdøbt til »Novo Nordisk Way«. Manden bag teorierne om værdibaseret ledelse i Danmark vurderede, at virksomheden dermed udvandede og gik på kompromis med sine værdier. Det afviste Rebien, som ønskede at tilpasse selskabet til en ny, global virkelighed. Det nye værdisæt skulle således være rettesnor for medarbejderne i en hverdag præget af benhård konkurrence og vedholdende præstationskrav.

Ofte hedder det sig jo, at høje etiske standarder ikke kolliderer med bundlinjen, tværtimod. Spørgsmålet er imidlertid, om det holder. De senere år har nyhedsstrømmen om og fra Danmarks medicinalflagskib ændret sig. Retssager og beskyldninger om mafiametoder er nyheder, som vi har vænnet os til at høre om Novo Nordisk.

Europa-Kommissionen godkender Novos nye diabetesmiddel

Det er kun en god uge siden, at Sø- og Handelsretten i København afgjorde, at Novo Nordisk havde ageret i strid med lægemiddelloven og god markedsføringsskik. De mest dramatiske historier kommer dog fra USA, hvor Novo Nordisk i ni kollektive søgsmål beskyldes for at indgå hemmelige aftaler med medicinindkøbere for at pumpe priserne kunstigt i vejret. Samtidig anklages Novo Nordisk af en tidligere medarbejder for diskrimination og bestikkelse. I 2011 sagde Lars Rebien Sørensen, at han håbede at give depechen med Novo-ånden videre til sin efterfølger. Enten har han glemt det – eller også har ånden umærkeligt ændret sig, så den kan rumme den internationale industris metoder.

Birgitte Erhardtsen er journalist på Berlingske Business

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen