Berlingske Business

Det, hr. direktøren mener, er ...

tegning 03112013
Tegning: Bob Katzenelson

Jo flere kommunikationsfolk, der købes ind, desto større synes risikoen for, at det går galt. Måske topchefen skulle forsøge sig med »ufiltreret ærlighed«.

Kommunikation er efterhånden gået hen og blevet en kunstform. Hvad der tidligere blev anset for en forholdsvis let opgave for en topchef, nemlig at fortælle omverdenen på en enkel og letforståelige måde, hvordan det går med virksomheden, udsættes i dag for en nøje granskning og efterfølgende tolkning fra det omgivende samfunds side. Også i businessverdenen.

En uskarp kommunikation risikerer at ende i signalforvirring strittende i alle retninger. Der er flere skyldige i det spil. For virksomhederne må det handle om at gøre kommunikationen så klar som mulig og dermed gøre rummet for fortolkning så lille som muligt. Det mislykkes ganske ofte. Den gamle slidte frase, »at man skal sige sandheden, men at man ikke behøver at rutte med den,« dur ikke i den moderne, hurtige kommunikationsverden. Der skal mere, og frem for alt en skarpere, konkret kommunikation til.

En række af landets absolut største virksomheder med de højest betalte og mest internationale topchefer i stalden og med en hær af kommunikationsrådgivere omkring sig, kokser oftere og oftere med den svære kommunikation. Hvad, der synes enkelt og ligetil på hjørnekontoret, bliver en frygtelig bøvlet affære i offentligheden. Måske fordi kommunikationen intellektualiseres så meget, at de forståelige, overordnede budskaber risikerer at gå tabt. Nogen vil sige, at der simpelthen går for meget teori og spin i kommunikationen med omverdenen.

til bm f Danske Bank - Eivind Kolding

I denne uge var jeg til en konference i Dansk Kommunikationsforening om kunsten ud i retorikken, hvor rutinerede chefer som TV2s Merete Eldrup, Nationalbankens Lars Rohde og ex-tocphefen i Danske Bank, Ejvind Kolding, optrådte. Personer som alle har været i blæsevejr, men som trods blæsten fortsat har deres egen måde at gøre det på. Målet med denne konference var ikke at stille skarpt på disse topchefers kiks med kommunikationen, men derimod at få et indblik i, hvordan man tænker kommunikation på chefgangen.

Tre topchefer, som alle havde kommunikationsrådgivere omkring sig, men som også samtidig lod forstå, at de nogle gange var nødt til at vriste sig fri af disse favntag, og stå frem med en mere ærlig og personlig kommunikationsform. Indrømmet, omverdenen – herunder ikke mindst børsmarkedet og medierne – har selvsagt også selv en forpligtelse til at være meget bevidste og selvkritiske om deres egen rolle. Set fra virksomhedens side kan det være irriterende, at medierne ikke vil skrive præcis det, som topchefen siger – og ikke andet.

Set fra mediesiden er opgaven at slå sig igennem i den stigende spin-jungle med den helt store manchette i forsøget på at komme ind til kernen af problemerne, eller udfordringerne, som de ynder at kalde det på de bonede gulve. Fronterne er trukket skarpere op i de senere år, og meget tyder på, at konfrontationerne bliver yderligere skærpet fremover.

Tag nu et par af eksemplerne fra virkelighedens verden:

A.P. Møller - Mærsk er landets største og mest myteomspundne virksomhed. Fortolket og analyseret til hudløshed, også af denne klummeskribent. Mærsk-gruppen er både de store linjers konglomerat, men også de enkelte virksomheder, hver især med en forretningsstrategi, som skal forsøges indpasset i Mærsk-visionen. Det lykkes ikke altid.

BM Nils Smedegaard Andersen

I foråret forsøgte Mærsk-toppen sig med en udmelding om, hvor de enkelte virksomheder var placeret og prioriteret i strategien. Det kiksede så fatalt, at Mærsk senere på året besluttede at etablere et femte forretningsben, som skulle samle de forretningsenheder op, som ikke kunne placeres i de fire kerneforretningsområder. Det femte ben hedder »Services og Other Shipping«. Forvirret? Tjah, man skal i hvert fald holde tungen lige i munden.

Men ud over disse fem ben har Mærsk også to store aktieposter, henholdsvis i Danske Bank og Dansk Supermarked, som løbende er til diskussion, i hvert fald uden for Esplanaden. Er det så også kerneforretninger? Njarh. Og et njarh efterlader rum til fortolkning.

Deres ydmyge klummeskribent har denne: Hverken Danske Bank-aktieposten eller ejerandelen i Dansk Supermarked er aktivt sat til salg. Det er dog ikke ensbetydende med, at A.P. Møller - Mærsk føler sig som den rette ejer på langt sigt af disse to meget store poster. Mærsk-bestyrelsen har selvsagt haft disse to ejerposter oppe til revision ved flere lejligheder, men må udadtil bakke 100 procent op om ejerskabet. Lige indtil eventuelle frasalg bliver meget konkrete. Sælger Mærsk således disse to poster, vil det nemlig få enorm betydning også på de indre linjer hos medarbejdere og ledelse i de pågældende virksomheder.

Men også Danske Bank har de senere år givet rum til fortolkning af enhver art. Nu kommer den nye topchef Thomas Borgen så med budskabet om at sætte kunden i centrum. Og arrhh, det lyder noget floskelagtigt, kunderne vil næppe få bedre priser. Målsætningen må være, at kunden skal opleve at blive værdsat og sat i centrum.

17BUSKoldingNew-Normal.jpg

Carlsberg har netop slækket på fundatsen og fondets krav om mindst 25 procent ejerskab i bryggeriet. Betyder det så, at Carlsberg i al hemmelighed er ved at blive solgt eller i færd med et nyt kæmpeopkøb?

Næppe nogen af delene. Men Carlsberg gør sig klar til de helt store opkøb, altså et signal til omverdenen om, at hvis man køber Carlsberg-aktien, køber man sig også ind på en rejse med nye store, risikable og spektakulære opkøb.

Jette fangel Løgstrup

Landets største realkreditselskab, Nykredit, er gledet nogenlunde fredeligt igennem finanskrisen, men nu dukker der flere og flere tegn frem om, at Nykredit måske, måske ikke helt er, som det ser ud på overfladen. Den nye topchef, Michael Rasmussen, er i hvert fald dykket dybt ned i Nykredit-værkstedet og har annonceret en form for opdatering på forretningen Nykredit om en måneds tid. Den opdatering vil blive nærlæst, og er der ikke fuld klarhed, vil der blive åbnet en ladeport for tolkning og fortolkning om Nykredit.

Det giver selvfølgelig god mening for en topchef at tænke nøje over, hvad der bliver sagt fra hjørnekontoret, men man kunne komme med det råd, at hvis alt andet slår fejl, så skub kommunikationsfolket til side og prøv med ufiltreret ærlighed.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen