Berlingske Business

Det Blå Danmark er en supermagt – og vi bliver endnu stærkere

09BUS437854891-140453-390.jpg
Danmark er verdens sjettestørste søfartsnation, og den maritime erhvervsklynge leverer omkring hver fjerde eksportkrone – støttet af et bredt flertal i Folketinget. Arkivfoto: Iris

Tre initiativer er afgørende for at styrke Danmark yderligere som søfartnation.

Da erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) i januar præsenterede regeringens maritime vækstplan, kunne han samtidig fortælle, at Danmark er rykket endnu en plads frem på verdensranglisten for søfart. Vi er nu verdens sjettestørste søfartsnation og har den syvendestørste maritime industri.

Det er en imponerende bedrift for en nation af Danmarks størrelse. Det betyder, at den maritime erhvervsklynge, Det Blå Danmark, i dag leverer godt hver fjerde danske eksportkrone og skaber ca. 95.000 job i Danmark. Det kommer hele landet til gavn, da arbejdspladser og virksomheder er fordelt i alle hjørner af Danmark.

Mærsk-skibet på ret køl efter begivenhedsrigt 2017

Opskriften på Danmarks succes som en maritim supermagt rummer en række ingredienser. Det er først og fremmest teknologisk indsigt, købmandskab og udsyn, der har været fundamentet for vores succesfulde virksomheder.

Lige så vigtigt er dog det tætte samspil på tværs af den maritime sektor, og ikke mindst den håndfaste, politiske opbakning til erhvervets ambitioner.

Den kommer til udtryk ved, at offentlige myndigheder og et bredt flertal i Folketinget løbende har sikret gode vækstvilkår og bakket op om DIS-­ordningen, så virksomheder og rederier har kunnet vokse med base i Danmark. I den forbindelse har vækstplaner for Det Blå Danmark været udslagsgivende.

19BUSMaerskCEO-Ikke-tilfred.jpg

På ryggen af solidt arbejde i et vækstteam med både virksomheder, fagforeninger, forskningsinstitutioner og myndigheder fjerner man nu en række forhindringer for ny vækst og sætter gang i nye initiativer, der kan udvikle og styrke erhvervet. Vi vil gerne kvittere for dette klare signal fra et bredt flertal i Folketinget, som vil give bedre vækstmuligheder og dermed også flere maritime arbejdspladser.

Kigger vi nærmere på den fremlagte vækstplan med i alt 36 initiativer, er der især tre nedslagspunkter, som bliver afgørende.

Det gælder ambitionen om at gøre Det Blå Danmark til et kraftcenter for innovation og digitalisering. Vi skal udvikle både myndigheder og industri, koble os digitalt på verdenshandlen, og endelig er det her, at nye ideer afprøves, og der investeres i maritim forskning og iværksættere.

mærsk

Derudover forbedres de danske rammevilkår. Det vil bl.a. betyde, at maritime montører bliver mere konkurrencedygtige, når de rejser ud i verden, og at søfolk på alle vores offshore-skibe får samme vilkår som i nabolandene. Et bredt flertal vil også droppe en skævvridende registreringsafgift for indflagning af skibe. For at holde os på forkant vil regeringen løbende lave nabotjek af de maritime erhvervs vilkår, så konkurrenceevnen fastholdes.

Den tredje – og måske vigtigste – satsning er, at der skal oprustes på kompetencer, så vores maritime virksomheder har kloge hoveder og hænder til rådighed.

06BUSLARSMIKKELSEN-124824.jpg

Regeringen vil lave et fremtidstjek af de maritime uddannelser, så vi får et tidssvarende indhold i forhold til hele branchens fremtidige behov. Dertil skal det være lettere at afvikle sin praktik til søs, hvilket åbner for flere praktikpladser til maritime studerende – og virksomhederne står klar til at levere.

Det er vigtigt, at vækstteamets høje ambitioner bliver til konkrete initiativer med vækstplanen. Det vil give det bedst mulige afsæt for at videreudvikle vores position som en maritim supermagt med et solidt aftryk på beskæftigelsen til lands og til vands i hele Danmark.

Claus Jensen er forbundsformand i Dansk Metal.
Thomas S. Knudsen er CEO i MAN Diesel & Turbo og formand for Danske Maritime.
Ole Ingrisch er direktør for Esbjerg Havn og formand for Danske Havne.
Claus V. Hemmingsen er Vice-CEO i APM Maersk og formand for Danske Rederier.

27BUSBladt-Industries-16233.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen