Berlingske Business

Derfor er toppen i Nykredit på overarbejde

Nykredit 3
Foto:

Ganske ubemærket er problemerne kommet snigende i den store finansielle koncern Nykredit. I ly af den finansielle krise og i ly af større skandaler andre steder i branchen.

Nogle vil mene, at Nykredit er gået »under radaren«, fordi Nykredit ikke er børsnoteret og dermed ikke har krævende ejere.

Men som Berlingske Business har beskrevet de seneste dage, presser virkeligheden i Nykredit-toppen sig mere og mere på. Lidt forenklet sagt skal Nykredit tage et ganske alvorligt opgør – med sig selv. Og i 2013 er der kommet en anledning til at tage dette store opgør, nemlig med chefskiftet og ansættelsen af den nye topchef Michael Rasmussen.

Nykredit 2

Nykredit er ikke i en overlevelseskrise. Men Nykredit er i en alvorlig strategikrise, som – hvis der ikke foretages noget – kan føre til egentlige kriser fremover, og derfor skal der tages nogle offensive, strategiske geværgreb snart. Man må formode, at den nye mand i stolen, Michael Rasmussen, er klar, men om også den øvrige del af organisationen, og her tænkes først og fremmest på det bagvedliggende system med bestyrelser og ejerskaber, også er klar til et markant strategiskifte, er straks mere tvivlsomt. På overfladen ser det jo ganske tilforladeligt ud.

Nykredit står og kigger ind i en ny og meget mere truende virkelighed med øget pres fra Finanstilsynet, politikere og ratingbureauer. Derudover har Nykredit sat sig selv på en enorm opgave. Således konstaterer Nykredit selv følgende i sin strategimålsætning:

»Det er ikke muligt at drive en stor realkreditvirksomhed rentabelt, uden også at være stor på bankområdet.«

Nordea

Det er da klar tale i november. Reelt betyder det, at Nykredit Realkredit risikerer at ende som en afviklingsforretning, hvis den beskedne markedsandel for Nykredit Bank på blot fem procent ikke bliver øget markant. Til måske 15, 20 eller 25 procent og dermed bedre matcher markedsandelen på over 40 procent i realkreditforretningen. Den udfordring har Nykredit-ledelsen endnu ikke adresseret – ikke udadtil i hvert fald. Der er behov for markant øget distributionskraft, hvis Nykredits realkreditforretning ikke skal tørre ind, og derudover er fortjenstmarginalerne ved bankdrift betydeligt højere end ved realkredit.

Den rige onkel i finansen har ikke formået at positionere sig tilstrækkeligt offensivt og effektivt på bankmarkedet, mens tid var, og i dag er der ikke meget rig onkel over Nykredit. Distributionskraften kan øges ved fusion eller opkøb af banker, men Nykredit har ikke selv pengene til opkøb.

Nykredit har de seneste fem år samlet tjent syv milliarder kroner på bundlinjen, og egenkapitalen er vokset fra 50 milliarder kroner ultimo 2008 til nu 58 milliarder kroner. Det er sket i en finanskrisetid. Forudsat, at der ikke ligger grimme, skjulte milliardtab i koncernen, burde Nykredit over de næste år som minimum kunne tjene to til 2,5 milliarder kroner om året og dermed samlet set få en fortjeneste over årene 2013 til 2018 på 12 - 15 milliarder kroner. Eftersom Nykredit ikke har krævende ejere, kan langt den største del af denne indtjening konsolideres til styrkelse af kapitalgrundlaget. I allerbedste fald nok til at servicere realkreditforretningen, men langtfra nok til dyre opkøb i banksektoren.

Nykredit 1

Også bestyrelserne må ligesom Michael Rasmussen nødvendigvis have meget travlt lige nu. Nykredit er bygget op omkring Foreningen Nykredit, men magtbasen ligger i Nykredit Holding, der ejer realkreditten og banken.

Advokat Steen Christensen er formand alle steder. Ved sin side i foreningen har han økonomiprofessor Nina Smith som næstformand, og de to næstformænd i Nykredit Holding er Egmont-direktør Steffen Kragh og landmand Hans-Bang Hansen. Nykredit Holding er nøgleselskabet.

Steen Christensen bliver 67 år om nogle måneder, og han skal have fremtidssikret Nykredit, inden han om få år overlader formands-posten til sin efterfølger. Samtidig må det forventes, at to af direktionens seks medlemmer går på pension i løbet af et-to år. Det store spørgsmål er, hvordan det gamle, pressede Nykredit forvandler sig til det nye, vitale Nykredit.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen