Berlingske Business

Den ulidelige forældreknibe

asdfasd
Erhvervsredaktør på Berlingske Business, Linda Overgaard, har ordet. Foto:

Jagten på lejligheder til unge er intensiv for tiden og blev endnu mere glødende, da pladserne på de videregående uddannelser blev fordelt først på ugen. Hvad enten barnet skal læse jura eller nanoscience, er familierne helt oppe på dupperne for at finde den perfekte studiebolig.

For mange ender det med et forældrekøb. Og ikke et ondt ord om fædre og mødre, der gerne vil hjælpe børnene godt på vej.

Men desværre er det et greb, som mange bliver tvunget ud i uden at ønske det, fordi det nærmest er umuligt for almindelig dødelige at skaffe en lejelejlighed.

Og dermed bliver det igen aktuelt at kaste et blik på det usunde boligmarked, som mange eksperter har harceleret over, men som ingen ansvarlige tilsyneladende kan tage sig sammen til at gøre noget ved.

Alt for få har lyst til at udleje lejligheder, forståeligt nok, fordi de ikke må tage markedsprisen i leje. Ofte kan de ikke engang få dækket egne omkostninger, uden at huslejenævnet slår ned og kører en sag, som lejeren godt nok får glæde af på kort sigt, men som har rigtig kedelige bivirkninger for udlejning generelt.

Resultatet er de horrible historier om svindlere, som narrer flere til at leje samme lejlighed, og så blot stikker af med indskuddene. Eller fremlejeaftaler, hvor lejerne bliver sat på gaden efter kort tid.

Desperationen på boligmarkedet for unge er udtalt, og det er skadeligt for studierne, at mange må flytte fra sted til sted med få måneders mellemrum.

Der bruges alt for megen energi på at finde lejligheder via venner og bekendte, og mere lyssky typer har for let spil på det grå marked.

Det burde som i mange andre storbyer være enkelt at finde en lille lejlighed i København. Det ville fremme mobiliteten ved jobskifte, og de studerende ville blive hurtigere færdige.

Der må derfor snarest muligt etableres et mere frit marked for lejeboliger. Så ville flere unge også hurtigere blive selvstændige og undgå den form for fællesøkonomi med forældrene, som reelt opstår ved forældrekøb og ikke altid er et plus for familiehyggen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen