Berlingske Business

Den nævenyttige myte om work-life balance

01BUS503770024-114745.jpg
Problemet er ikke at arbejde meget, men at få tildelt mere ansvar end indflydelse, mener Christian Ørsted. Foto: Iris

Ledelse: Når vi taler om work-life balance, gør vi folk, der arbejder meget, forkerte og overser det virkelige problem for dem, der har stress, nemlig den manglende balance mellem ansvar og indflydelse på deres opgaver.

Hvordan går det med din work-life balance? Det er et nævenyttigt og irriterende spørgsmål. Det giver dårlig samvittighed, og uanset hvad du svarer, er der noget galt med dig:

Hvis du har stress, er det nu din egen skyld. Hvis du selv synes, det går godt, får du lige en løftet pegefinger for at gå for meget op i dit arbejde. Man er skakmat, inden samtalen er i gang, og kan forvente at høre en strøm af håbløse råd, der slår fast, at man skal arbejde mindre.

Hvis man har for mange arbejdstimer til at trives, skal man vel bare arbejde mindre? Nej, for så er timerne ofte et symptom på, at der er for meget arbejde, og det problem bliver ikke løst af, at man smutter tidligere hjem i jagten på »kvalitetstid«.

Det nytter ikke noget, når man så er irritabel, fordi man er bagud med alt og føler sig nødsaget til at tjekke mails på mobilen døgnet rundt.

Valget mellem at have et liv ud over arbejdet eller at yde store præsta­tioner er falsk, for problemet er en helt anden balance: Balancen mellem ansvar og indflydelse. Vi kan godt brænde for vores arbejde uden at brænde ud, men det kræver, at vores indflydelse står mål med de krav, der stilles.

repo1

Det betyder ikke nødvendigvis lave krav og kort arbejdstid.

Tværtimod er der mange af os, som arbejder, fordi vi ønsker at gøre en forskel og trives bedst, når kravene er høje.

Problemet opstår især, hvis opgaverne er uklare eller uforudsigelige. Når man hænger på ansvaret for et godt resultat, før man ved, hvad man har sagt ja til. Det kan man klare i en periode, hvis der er social støtte – fra ledelse, kolleger og hjemmefronten.

Men hvis kravene reelt er subjektive, skiftende og uklare, står man alene med problemet: Man ved aldrig, hvor mange ressourcer man har, og hvornår det, man laver, er godt nok.

Det gør arbejdsdagen til en gættekonkurrence, som kun kan vindes af perfektionister, som spilder deres egen og andres tid i en håbløs jagt på mål, der ikke har særlig værdi.

Problemet kan ikke løses ved at placere det alene hos den enkelte medarbejder, som opfordres til at sige fra eller at gå tidligere hjem.

31BUSPix-Vibeke-Skytte-1926.jpg

At få ansvar og indflydelse til at harmonere er en fælles opgave, som i sidste ende skal forankres hos ledelsen.

Det er ikke tilstrækkeligt med workshops om work-life balance, sundhedsinitiativer og behandling til dem, der knækker sammen.

Det er ikke nok at behandle symptomer. Vi bliver nødt til at adressere årsagerne i fællesskab.

Det kan være sårbart, da medarbejdere kan frygte at miste interessante opgaver og karrieremuligheder. Det kræver mod og fagligt svære samtaler at fastsætte og revidere faglige standarder og mål ud fra det, vi opdager om ressourcer, kompetencer og modstridende prioriteter i løbet af den proces.

Når det sker, kan det give konflikter, fordi der er forskellige ønsker til, hvordan det gribes an. Forskellige forståelser af, hvem der har kompetencer. Hvem der ejer problemerne.

Derfor kan de kun løses i fællesskab. Når det sker, bliver vi mere innovative, laver færre fejl og kan tage fra arbejde med energi og overskud til resten af livet.

 gfgfds4354325gsdfg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen