Berlingske Business

Den korte ønskeseddel til Mærsk

Skibet Majestic Mærsk
Overskrift
Foto:
Peter Suppli Benson.
Overskrift
Peter Suppli Benson, nyhedschef Foto:

Gudskelov er der endnu god tid til at få styr på årets julegaveindkøb. Men var jeg investor i A.P. Møller - Mærsk, så ville der i år stå ét og kun ét ønske på min ønskeseddel: Oplysninger om, hvornår Mærsk indleder produktionen af olie fra Chissonga- felterne i Angola.

Om investorerne er så heldige, kan det være, at vi finder ud af allerede onsdag, når Mærsk fremlægger de friske kvartalstal. Dér vil A.P. Møller - Mærsk som bekendt fremlægge tal og fakta, som fortæller om virkeligheden, som den ser ud lige nu i den store blå koncern.

Business på vrangen

Vi kommer til at høre meget andet fra koncernen. Mon ikke, at man fortsat har godt styr på omkostningerne i containerrederiet Maersk Line og derfor stadig tjener penge? Nok har raterne i containerfarten ikke været til at holde oppe, men de er dog bedre end tidligere.

Nyt kan vi også håbe at få om det kommende P3-samarbejde, hvor Maersk Line skal samsejle med to af hovedkonkurrenterne. Godkendes samarbejdet af konkurrencemyndighederne – og det er der sat reelt spørgsmålstegn ved, så kan Maersk Line spare betydelige beløb.

Men det ændrer ikke på, at det potentielt vigtigste nye vil være de planer, som Maersk Oil kan tænkes at lægge frem for deres omfattende Angola-satsning.

eva zeuthen

Det er en langstrakt affære at være olieproducent. Det har Maersk Oil efterhånden lært på den hårde måde, hvor selskabet som bekendt har måtte se selskabets oliereserver blive udhulet, fordi man er hurtigere til at producere olie fra de eksisterende felter end til at finde ny olie og få gang i produktionen på nye. Derfor er Angola-projektet så vigtigt for Maersk Oil.

Maersk Oil gik ind i Angola helt tilbage i 2005. Og det er slået fast, at der er olie på bl.a. Chissonga-feltet – spørgsmålet er bare hvor meget, og hvordan man får en rentabel produktion i gang? Svarene på bl.a. de spørgsmål har vi ventet på i flere år, og på rygteplanet rumles der med, at svarene snart kan komme. Det vil være tiltrængt nyt for Maersk Oil, så man igen kan få plus på udviklingen i oliereserverne – og få gang i olieriggene ud for Angolas kyst.

09BUSdagensfoto_side2.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen