Berlingske Business

Demokratiforkæmper er sent ude

bgf
Erhvervskommentator på Berlingske Business, Jens Chr. Hansen, har ordet. Foto:

Respekt for enhver, der er fortaler for »demokrati, ytringsfrihed og øvrige basale menneskerettigheder«. Og derfor også respekt for erhvervsmanden Jørgen Huno Rasmussen, der i en kronik i Berlingske i går gør sig til talsmand for, at intet står over disse grundlæggende menneskerettigheder. Hverken politik eller religion. En hård linje, må man forstå. Så vidt så godt.

Huno Rasmussen reflekterer over disse store spørgsmål et par måneder efter, at han er fratrådt som topchef for den globale ingeniørvirksomhed FLSmidth – med udgangspunkt i Muhammed-krisen helt tilbage fra 2005. Og det er rigtig godt at få en så tung erhvervsmand med ind i de mere værdi-baserede debatter, der er med til at forme vores samfund og skabe vores identitet.

Men ærligt talt, Huno Rasmussen, er det ikke lidt sent at komme på banen, og er det ikke lidt kyllingeagtigt først konkret at give sig til kende, når det ikke længere »koster« noget. Huno Rasmussen siger i dag, at han ikke brød sig om den eftergivende holdning, som mange virksomheder gav udtryk for i forbindelse med Muhammed-krisen, og understreger i den forbindelse, at han taler i generelle vendinger og ikke om konkrete virksomheder. Men det er svært ikke at se det som en direkte og kontant kritik af blandt andre Arla, Novo Noridsk, Grundfos, Dansk Industri med flere.

Huno Rasmussen er i dag formand for landets største forsikringskoncern Tryg og bestyrelsesmedlem i Vestas. Han understreger, at han har »despekt« for dem, der prioriterer religion eller politiske mål højere end demokrati og menneskerettigheder. Ja, han vil ligefrem »bekæmpe sådanne religionsfortolkninger eller politiske fortolkninger med alle lovlige midler«.

Det lyder noget hult, når netop FLSmidth og Huno Rasmussen, mens stormene rasede i kølvandet på Muhammed-krisen, virksomhedsmæssigt forholdt sig neutralt og endda hentede milliardordrer hjem i både Egypten og Jordan. Burde en så stærk fortaler for demokrati og ytringsfrihed som Huno Rasmussen ikke allerede dengang have bekendt kulør? I stedet henviser han til FLSmidths ret som virksomhed til at være neutral. Dermed risikerer han at stikke hånden ned i et andet hvepsebo, nemlig det med FLSmidths aktiviteter under Anden Verdenskrig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen