Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Deling af data kan give afgørende fordel for danske SMVer

394537528
Foto fra Iris. Foto:

Synspunkt. Bliv inspireret af andelstanken. Danmarks unikke arvegods.

Forleden kom det frem, at amerikanske Singularity University åbner deres første afdeling uden for USA i København. Det er selvfølgelig en god nyhed. Men i virkeligheden behøver vi ikke Silicon Valley i Danmark for at blive klogere på nye teknologier som kunstig intelligens og big data. Hvorfor ikke hive fat i vores unikke arvegods, nemlig andelstanken. Udover at vi veluddannede er vant til at samarbejde på tværs af virksomheder og organisationer, så har andelsbevægelsen de sidste 150 år været med til at drive udviklingen herhjemme.

Vi har skabt brugsforeninger, mejerier og slagterier i fællesskab, og andelstanken lever videre i globale koncerner som Arla og Danish Crown. Samtidig er bevægelsen lige så aktuel i en digital tidsalder, men i stedet for at dele mælk og kød, så bør vi dele data. Ved at stille data til rådighed for organisationer og virksomheder, så kan de udnytte værktøjer som kunstig intelligens og skabe løsninger inden for en lang række områder.

Novo Nordisk

Og hvorfor er det vigtigt at dele data? Mest fordi, at der er en udbredt misforståelse i at data har værdi i sig selv. Data har kun værdi, hvis man anvender det til noget fornuftigt og kommer det i en fælles spand. Ellers kommer der ikke sød musik ud af det.

Et eksempel fra Uber viser, at data er vigtigere end en middelgod algoritme. Her kom man frem til langt mere realistiske bud, da man satte kunstig intelligens til at beregne, hvor lang tid det tager en chauffør at køre fra a til z. Data har enorm værdi, og som udvikler bør man bevæge sig væk fra at løse sine udfordringer med mindre gode algoritmer og i stedet stedet bruge kunstig intelligens til at udnytte data til at skabe bedre løsninger.

Security System

Men kunstig intelligens kræver helt lavpraktisk at man har adgang til store datasæt. Da Danmark hovedsageligt består af små og mellemstore virksomheder, kan vi godt frygte, at de taber data-kapløbet, og dermed ikke har samme muligheder for at udvikle nye løsninger. Mangel på data udgør ikke samme udfordring for spillere som IBM, Google og Amazon.

Det kræver selvfølgelig, at der er et innovationscenter, der tænker i kunstig intelligens, og at der er en teknisk platform til at opsamle data. Med rammerne på plads vil vi kunne løse mange af de vækstproblemer, som vi står med. Med de rigtige data kan man fodre algoritmer og bruge kunstig intelligens til at forudsige mange af de ting, som mennesket gør i dag. Inden for juridisk rådgivning kan man få en algoritme til at finde det rigtige udfald af en situation. Læger bruger allerede kunstig intelligens til diagnosticering af patienter.

Torsdag - Facebook-datacenter

Med en fælles data-spand kan man tage endnu større skridt. Vi forestiller os, at man bygger tre-fire datacentre, der handler om trafik, beskæftigelse, sundhed og måske jura.

På trafikområdet kan en aktør som Vejdirektoratet måske blive bedre til at forudsige, hvornår der sker uheld. Dem, der kører lastbil, kan måske optimere deres fragtmængde. Lige om lidt kommer der selvkørende biler og busser, som bliver en vigtig aktør at få med i den her datakabale. De er alle interesseret i at optimere deres område, så hvorfor så ikke skabe en fælles dataspand. Hver af dem får mere ud af at være med i andelsforening end ikke at være med.

pix-Odense

Inden for beskæftigelse kan vi måske udvikle modeller, der kan få folk i arbejde. Måske kan vi gå skridtet videre og forudsige, hvilken efteruddannelse folk skal tage og dermed fastholde dem i arbejde.

Så hvis vi vil udløse det potentiale, der er i kunstig intelligens, bør vi hive fat i andelstanken. Vi har noget de andre ikke har, og som kan løse de udfordringer, vi står overfor. Det gælder bare om at komme i gang. Danmark er godt rustet til den fjerde industrielle revolution, og bør på ingen måde være bange for teknologien.

Man kan fristes til at sige, at hvorfor drage til Silicon Valley, når vi kan gøre det selv herhjemme. Hvis man sidder som aktør eller virksomhed på trafik-, beskæftigelses- eller et andet område, og har brug for modeller, der kan forudsige udfald, er det eneste man skal gøre at stille sine data til rådighed. Deling af data er noget af det kraftigste, der kan udvikle kunstig intelligens.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen