Berlingske Business
17:46Tak for i dag

De nye digitale superbrands

MobilePay bejler til butikker med prisfald
Arkivfoto: Mobilepay. Foto:

Digitaliseringsbølgens nye fase bliver et kapløb om at brande sig som ansvarlig i en uoverskuelig verden.

Lytter man med på direktionsmøderne i disse måneder, er hovedtemaet i rigtigt mange danske virksom­heder, hvordan i alverden man skal forholde sig til det, der allerede er blevet døbt Den Fjerde Industrielle Revolution – Cloud Computing.

Her og nu tegner der sig et billede af helt kolossale forandringer, der måned for måned både ændrer de allerfleste virksomheders produktionsvilkår og også rejser kolossale juridiske og sociale spørgsmål.

Cloud Computing er bygget på hundreder af datacentre med millioner af processorer, der kan opbevare hidtil uanede mængder af data. Det vil disrupte store virksomheder og organisationer. Det vil gøre millioner af mennesker arbejdsløse, fordi robotter overtager deres arbejde. Det vil skabe medicinske fremskridt. Og det vil åbne for uanede mængder af spionage, kontrol og manipulation.

pix-Rødt lys

Udfordringerne og mulighederne er kort sagt uendelige. De er tekniske, juridiske, kommercielle, sikkerhedsmæssige og sociale – og de giver allerede i dag beskæftigelse til jurister, teknikere og ingeniører. Alene arbejdet med at implementere den EU-forordning om datasikkerhed, der implementeres direkte i medlemslandene i 2018, er populært sagt fast arbejde.

Udfordringen er dermed også kommunikativ. For hvordan i alverden skal man i den enkelte virksomhed beskrive et tema, som ingen i sagens natur kan have det fulde overblik, og hvor både medarbejdere, kunder og myndigheder i dag forventer klare svar?

Der er enkelt sagt både udfordringer og muligheder.

422528992

Udfordringerne er vidt beskrevet: At virksomheden rammes af eller måske ligefrem er direkte skyld i digitale nedbrud og manglende sikkerhed. At man bliver offer for spionage. At man kommer til at bruge uendelige ressourcer på såkaldt compliance, det vil sige sikringen af, at man overholder EU-forordningens krav til f.eks. datasikkerhed. At man bliver disrupted af nye og mindre aktører med langt mere bruger­venlige forretningsmodeller.

Men mulighederne er lige så interessante – og måske lidt oversete. De drejer sig om positionering på et samfundsområde, hvor ingen sidder inde med alle de politiske, sociale og kommercielle svar, og hvor fremsynede virksomheder kort sagt kan erobre en unik brand position.

28BUSDirektoer-Erick-Thrm#2.jpg

Digitaliseringens nye fase rummer kort sagt fantastiske branding-­muligheder for de virksomheder, der griber chancen og formulerer en samlet fortælling for, hvordan netop de byder teknologisk, kommercielt, socialt ind på den samlede håndtering af Den Fjerde Industrielle Revolution.

Et eksempel er Microsoft, der netop har lanceret den globale strategi Cloud For Global Good som en samlet kommunikations­platform, der åbent vedkender sig digitaliseringens sociale og demokratiske udfordringer. Microsofts strategi beskriver i alt 78 anbefalinger inden for 15 samfundsområder, der sammen med myndigheder, andre virksomheder og NGOer skal gøre Clouden mere ­inkluderende, sikker og ansvarlig, for nu at citere direkte fra strategien.

I forrige uge var selskabets topleder, Brad Smith, i Danmark for at præsentere strategien, og det var tydeligt, at Microsoft mener det alvorligt. Der er i hvert fald et window of opportunity rent brandingmæssigt i en sektor, der længe har savnet en dominerende aktør med et ansvarligt og bredt perspektiv på tingene.

28BUSDirektoer-Erik-Thrme#2.jpg

IBM sad i mange år på tronen over den teknologiske udvikling. Så erobrede Apple scenen med design og brugervenlighed, indtil Google tilbød simple og gratis services på internettet.

Næste kapitel handler om at formulere den position, som autoritativt samler digitaliseringens mange elementer i en samlet fortælling, der giver mening for både virksomheden og alle de stakeholders, der efterlyser svarene. Et digitalt superbrand anno 2017 med andre ord.

Microsoft har lagt fra land i tech-­branchen.

Andre vil følge efter i andre sektorer. Man kan gætte på, at f.eks. TDC – der allerede har antydet retningen med den skarpe 2018-strategi »Altid enklere og bedre« – melder sig på banen ind som en af de dominerende aktører i den danske telebranche.

pix-MitID

Udover TDC-brandet ejer TDC som bekendt også Telmore, Fullrate, Blockbuster og YouSee, og forretningen strækker sig yderligere over betting- og spilsider, en grossalg og teknisk service. Jo, man er en definerende del af Danmarks digitale infrastruktur.

Andre kommende digitale superbrands? Danske Bank kunne være et godt bud i den finansielle sektor, Mærsk i transport­branchen.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen