Berlingske Business
09:22Chr. Hansen stiger til vejrs efter løftet anbefaling

DBU: Konkurrence er godt, men leg og glæde udvikler talentet

Spillerne står sammen: Genoptager forhandlinger med DBU Denmark
ARKIVFOTO. Venskabskamp mellem Danmark og Sverige onsdag 28. maj 2014 i Parken. Foto:

DBUs næstformand giver svar på tiltale, og kommenterer på redaktør Mikael Hjorths blog fra 20. juli, hvor han revser DBU’s afvisning af FC Barcelonas helårsakademi i Danmark.

Hvorfor må vi ikke konkurrere og være elitære?

Det spørgsmål stiller Mikael Hjorth, digital redaktør på Berlingske Business, på sin blog 20. juli, hvor han fremhæver DBU’s afvisning af FC Barcelonas helårsakademi som eksempel.

Rigtig mange drenge og piger spiller fodbold, fordi det er sjovt. Og rigtig mange danskere ser fodbold i TV og heldigvis også live på stadions, fordi det er fascinerende. Når du som barn starter til fodbold, er det på grund af legen, og vi tror på, at det er legen med bolden, som gør, at de bedste bliver rigtig gode.



Legen må ikke fratages de seksårige, ved at si de bedste fra for at sætte dem ind i et elitært miljø med vind-eller-forsvind-mentalitet. Når børnene er seks år, er det svært at gennemskue, hvem der bliver den næste Pierre Emile Højbjerg. Stjernerne er ikke altid dem, der havde det største talent, da de var seks år. Det er et talent, som er blevet udviklet gennem legen og spillet gennem mange år.

På A-landsholdet og U21-landsholdet, er der en del spillere, som først er kommet med omkring landsholdene sent i deres udvikling, fordi de ikke var de største talenter som børn. De kom under foreningens rummelige vinger, så de stadig havde mulighed for at udvikle sig. Den mulighed forsvinder, hvis du bliver smidt ud af et akademi, fordi du ikke er god nok, og dermed oplever et nederlag, som kan medføre, at du mister lysten til fodbold.

Vi tror på, at børn skal være børn så længe som muligt. Konkurrence er sundt, men målet er, at børnene skal udvikle sig i et trygt og godt udviklingsmiljø  præget af leg og glæde, og ikke i et miljø med præstationsfokus – det skal nok komme, når børnene bliver lidt ældre. Derfor anbefaler vi i dansk  børneboldbold en fleksibel niveaudeling, hvor børnene både møder andre spillere over og under niveau. På den måde opnår de både succesoplevelser og en sund og udviklende konkurrence og modstand.

Det er DBU’s klare opfattelse, at vi skal værne om den foreningsbårne fodboldkultur, der er opbygget i dansk fodbold gennem mange år, hvor alle klubber tager medansvar for både udvikling af talenter - og samtidig har hold og ressourcer til at give plads til bredden og de, der sparker en smule skævt.

Det er den kultur, der gør, at en eliteklub som FC København har dybe rødder i KB og B1903 – og mestrene fra FC Midtjylland i de lokale fodboldklubber Ikast fS og Herning Fremad. Mere end 900 breddeklubber samarbejder i dag med 35 licenserede eliteklubber og danner hermed en unik fødekæde, som alle profiterer af. Se bare Hobro IK, hvor deres stærke foreningskultur har været med til at bære dem frem til succes i Superligaen.

I Danmark har vi en rigtig fin talentudvikling, når vi tager landets størrelse i betragtning. Så sent som i juni måned så vi, hvordan arbejdet med ’den røde tråd’ bærer frugt, da U21-drengene spillede EM med en semifinaleplads og en OL-kvalifikation som konkrete resultater.

Flere af U21-spillerne er i dag profiler i store udenlandske klubber og i Alka Superliga. Det vidner om et højt internationalt niveau hos vores talenter. Nogle af disse spillere blev siet fra i deres ungdomsår, fordi de var under udvikling og ikke præsterede på tidspunktet – heriblandt Nicolaj Thomsen og Jannik  Vestergaard.



Heldigvis var der en naboklub eller et 2. hold, som tog hånd om de spillere, så de forsat kunne udvikle sig. Derfor er det vigtigt at værne om den danske foreningsmodel og alle de mange klubber, som er med til at udvikle talentet, selvom det måske ikke er tydeligt hele vejen igennem - og ikke sende dem til akademier, hvor de kan opleve et destruktivt nederlag for tidligt.

Bloggen er en god anledning til at slå fast, at DBU naturligvis ikke har noget imod konkurrence – det ligger jo i selve fodboldspillets og idrættens natur, og er en del af spillet. Og naturligvis har DBU ikke noget imod at være elitære, det handler blot om, hvornår og hvordan det hele starter. Vi ønsker at undgå at skræmme børnene og de unge væk. Lad os derfor behandle børn som børn og ikke som små voksne. Og lad legen og glæden udvikle talentet.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen