Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Dataprotektionismen glemt i frihandelsaftale mellem EU og Japan

228162115.jpg
Frihandelsaftaler skal ikke designes til fortidens behov. Data er fremtiden og bør være med i aftalerne.

Frihandelsaftaler skal ikke designes til fortidens behov. Data er fremtiden og bør være med i aftalerne, mener ugens kronikør.

Tidligere på måneden fejrede vi i Dansk Erhverv den politiske enighed om frihandelsaftalen mellem EU og Japan. Og det med god grund. Aftalen sætter en ny guldstandard for frihandelsaftaler og åbner et kæmpe eksportmarked for alt fra svin til medicin. Men, der er en vigtig ting, som mangler i aftaleteksten – data.

EU og Japan er to af verdens allermest digitaliserede økonomier, derfor er det ærgerligt, at denne chance for at sætte foden ned over for den globalt stigende data­protektionisme ikke blev udnyttet. Antallet af datalokaliseringskrav globalt er steget ekspotentielt de seneste år, og derfor havde det været en stor sejr, hvis EU og Japan også på dette område var gået forrest og havde vist fremsynet lederskab. Det har de jo så tydeligt gjort på de andre områder og ved at få aftalen i hus netop nu.

Inklusion af data i frihandelsaftaler har længe været diskuteret, bl.a. også i regi af den p.t. stillestående Trade in Services Agreement (TiSA), men EU har mildt sagt været tilbageholdende, så længe det interne databeskyttelsesregime i EU var under forhandling. Det giver god mening, men nu er den nye databeskyttelsesforordning vedtaget, og her er det endda klarlagt, under hvilke forhold persondata fra EU må overføres til andre lande. Det er derfor ikke længere en undskyldning for at holde data ude af frihandelsaftalerne.

Landbrug

De seneste beregninger fra EU-­Kommissionen viser, at hvis en solid regulatorisk ramme for dataøkonomi, også over for tredjelande, bliver etableret, så vil den europæiske dataøkonomi beløbe sig til 739 milliarder euro i 2020, svarende til fire procent af EUs BNP. Det er et stort potentiale, som vi skal udnytte, naturligvis med fuld respekt for databeskyttelsesforordningen og privatlivets fred.

EU-Kommissionen har for nylig åbnet et kontor for udarbejdelse af tilstrækkelighedsvurderinger og aftaler om overførsel af persondata til tredjelande. De er i øjeblikket i tæt dialog med det japanske justits­ministerium og regner med at få en aftale på plads i begyndelsen af 2018. Japan har ligesom EU for nylig opdateret deres databeskyttelseslovgivning, og japanerne deler i stor udstrækning europæernes respekt for privatlivets fred.

Det er meget glædeligt, at begge parter har fokus på at sikre denne vigtige og følsomme del af dataoverførslerne i den nærmeste fremtid. Men i den sammenhæng er det vigtigt at huske, at persondata er en meget lille del af den samlede masse af data i vores økonomi. Dataøkonomien er drevet af ikke-personhenførbare data, og selv med den nye frihandelsaftale og en tilstrækkeligheds­vurdering vil de europæiske og japanske virksomheder ikke kunne vide sig sikre på, at der ikke pludselig indføres datalokaliseringskrav eller andre protektionistiske tiltag på dette område. Det skaber en stor usikkerhed omkring investeringer i bl.a. datacentre og optimering af IT-infrastruktur, men også generelt ifht. overførsel af data landene imellem.

cyborg woman manipulatihg hologram display

Dansk Erhverv håber derfor, at Kommissionen ved den førstkommende revision af aftalen vil levere på den målsætning, som de har sat sig selv i deres store handelsstrategi, »Handel for alle«, om at have det digitale område som en offensiv interesse i frihandels­aftaler verden over. EU og Japan stod med en gylden mulighed for at sætte en stopper for den stigende globale data­protektionisme og statuere et eksempel. Den chance blev forspildt, men nu må vi se fremad og presse på for, at Kommissionen ikke igen glemmer data ved revisionen og i de andre igangværende frihandels­forhandlinger, som de er involveret i med bl.a. Mexico og Australien.

Data er fremtiden, det kan ikke nytte noget, at de frihandelsaftaler, vi forhandler på plads nu, og som forhåbentlig kommer til at holde mange år endnu, er designet til fortiden.

18BUSOpinion-e-handel-11004.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen