Berlingske Business
06:58Det skal investorerne holde øje med

Datadreven kundeindsigt er afgørende for konkurrencen

22BUSopinion-ebay-111501.jpg
Ebay er en af de virksomheder, som tager datadreven kundeindsigt alvorligt. Foto: Josh Edelson

Kun syv af C20-selskaberne fortæller i deres årsberetninger, hvordan de arbejder med datadreven kundeindsigt. Det lover skidt for fremtiden

Verdens hurtigstvoksende virksomheder er datadrevne. Det er dem, der aflæser din købsadfærd og indretter tilbud og forretningsudvikling efter den. Også mange af de mest værdifulde virksomheder som Amazon, Google og eBay er datadrevne.

Herhjemme skal Digitalt Vækstpanel sætte en ny dagsorden for virksomheder og samfundet. Data skal vise nye muligheder for vækst og bidrage til effektivisering med mere.

Data er den nøgle, der kan åbne for regeringens mål om vækst og innovation. For virksomhederne ligger fremtidens muligheder, men også trussel, i den data­drevne kundeindsigt. Den er uden tvivl det afgørende konkurrenceparameter.

På nettet har vi efterladt mange elektroniske fodaftryk, når vi surfer og handler i form af interaktionsdata og transaktionsdata.

De rigtigt vågne og innovative virksom­heder bruger disse data til at udvikle services, produkter og nye markeder. For at blive endnu klogere på kunden kan disse data beriges med offentligt tilgængelige informationer som OIS Ejendomsdata, Teledata, RKI, Danmarks Statistik samt data fra Gallup IndexDanmark.

cyborg woman manipulatihg hologram display

I næsten alle brancher ses virksomheder, der griber muligheden. De er fremtidens vindere i deres branche. Dataanalyse og kundeindsigt bruges til innovation, til at forløse virksomhedens markedspotentiale og skabe en god forretning.

Derfor er det forstemmende, når vi ser på, hvordan Danmarks største virksomheder tackler udfordringen. En gennemgang af C20-virksomhedernes 2016-årsberetninger viser, at to ud af tre C20-virksomheder ikke bruger plads på at fortælle ejerne og offentligheden, om eller hvordan de arbejder med datedreven kundeindsigt.

Kun syv C20-selskaber omtaler brugen af data til at blive klogere på kunderne og tage strategiske beslutninger. De syv er Nets, Pandora, Vestas, Novo Nordisk, Mærsk, Carlsberg og DSV.

18BUSOpinion-e-handel-11004.jpg

De øvrige 12, herunder selskaber med store kundebaser som TDC og DONG, nævner ikke en datadreven strategi for at udvikle deres kundedialog, nå nye kunder og transformere forretningen. De risikerer at blive fremtidens tabere i deres branche.

EBay understreger i 2016-ledelsesberetningen, at øget dataindsigt skal anvendes til at gøre købsoplevelsen mere individuel. Med større kundeindsigt kan eBay præsentere kunden for relevante tilbud inden for andre kategorier og dermed øge salget.

Datadreven kundeindsigt kan også blive vejen til vækst og innovation for danske virksomheder. Datadreven kundeindsigt skal føres hele vejen fra strategi til eksekvering.

Martin Lindstrøm

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen