Berlingske Business
17:42

Danske designrådgivere burde tage verden med storm

25BUSKristian-Byrgesen-Pete.jpg
Muuto-stifterne Kristian Byrgesen og Peter Bonnen har opbygget en virksomhed, der sælger til hele verden. Desværre har den del af branchen, som ikke fabrikerer slutprodukterne, men rådgiver om design, ikke samme succes. Arkivfoto: Erik Refner

Danske møbelproducenter er i fuld gang med at erobre de internationale markeder, men indtil videre har kun få af designrådgiverne tilsvarende succes. De får ikke skabt den globale vækst, som Danmarks unikke design-brand gør muligt. Det skal ændres.

Dansk design buldrer frem i disse år. Eller rettere: En del af dansk design buldrer frem. Møbelvirksomheder som Hay, Muuto og Normann Copenhagen er i fuld gang med at indtage verdensmarkederne, men når det kommer til den del af designbranchen, som ikke fabrikerer slutprodukterne, men som lever af at rådgive om design, er sagen – med få undtagelser - en helt anden. Det ser vi mindst tre problemer i.

For det første får vi ikke den vækst og jobskabelse, som stærke rådgivervirksomheder kan levere. For det andet har danske produktions- og servicevirksomheder inden for alt fra vand, klimateknologi, farma, medico og velfærdsservice ikke de fornødne designpartnere. Og for det tredje må globale koncerner, som overvejer at placere investeringer og afdelinger i Danmark, se langt efter de danske designrådgivere.

30BUSPix-Knud-Erik-Hansen-1.jpg

Amerikanerne stjal dansk design

Designguldalderens ikoniske produkter af blandt andet Wegner, Jacobsen og Mogensen havde principper som enkelhed, pragmatisme, ærlighed, demokrati og funktionalitet i højsædet, og det er stadig det, mange af os elsker ved godt produkt­design. Mindre kendt er det, at vi i Danmark og Skandinavien også var de første til at arbejde systematisk med participatory design, altså designprocesser hvor kunder, brugere og medarbejdere involveres i udviklingsarbejdet.

Participatory design byggede så at sige videre på produktdesignernes tilgang – blot udvidet til »moderne« principper om samarbejde og inddragelse. Allerede i 1970erne lagde vi for eksempel herhjemme vægt på, at medarbejderes erfaringer og behov blev tænkt med ind i nye IT-løsninger.

Den danske evne til at designe sammen med brugerne, er imidlertid for længst opdaget af USA og andre af de nationer, vi konkurrerer mest med. For eksempel hos et af verdens største designbureauer, amerikanske IDEO, som blot kalder det human centred design.

Ligeledes går designbegreber som co-design, design thinking og service design deres sejrsgang i hele verden, men man hører imidlertid sjældent om det skandinaviske ophav, og meget få nordiske design­aktører er kendt globalt. Amerikanerne har ganske enkelt stjålet den danske design­tradition. Nu vil vi have den tilbage!

Pix: FILE GERMANY IKEA EARNINGS

Konsekvensen for Danmark er nemlig, at vi ikke er på radaren, når fremtidens milliardindustrier opsøger designtalent (salget af danske Designit for et trecifret millionbeløb til IT-giganten Wipro i sommer er undtagelsen, der bekræfter reglen).

Mens ledigheden blandt designere i Silicon Valley er tæt på nul, skærer vi herhjemme kraftigt ned på optagene til designuddannelserne af en frygt for høj ledighed blandt fremtidens kandidater.

Inden for det kommende år forventes det, at regeringen vil lancere et vækstteam bestående af erhvervsledere og eksperter, som skal sætte fokus på potentialerne i de kreative erhverv. Her bør være et særskilt fokus på de danske designrådgivere. Tillad os at give fire tip, som gruppen kan begynde sit arbejde med:

1. Kortlæg Danmarks designlandskab: Der er i dag ingen klar viden om, hvor mange designrådgivervirksomheder vi har i Danmark, hvad deres eksportandel er, og hvordan de ser på fremtiden. Vi bør skabe et nyt, systematisk vidensgrundlag, så vi reelt kan se, hvor der er potentialer og udfor­dringer.

2. Brug designrådgiverne: Vi ved, at næsten halvdelen af danske erhvervsvirksomheder ikke bruger designere i deres produkt- og forretningsudvikling. Derfor er det en lavthængende frugt at begynde med endnu stærkere matchmaking mellem især de mange små og mellemstore virksomheder og designrådgiverne.

Jakob Holm

Her har PLUS, et partnerskab mellem brancheorganisationen Design denmark, Dansk Industri, DTU og Dansk Design Center, vist meget lovende resultater med hensyn til at lade designrådgiverne løse innovationsudfordringer i virksomhederne.

En videreførelse af PLUS i større skala, eventuelt med fortsat støtte fra Markedsmodningsfonden er en oplagt mulighed.

3. Styrk forretningsudvikling og salg: Erfaringer opsamlet i Business by Design – Design denmarks indsats i Region Midtjylland – viser stort potentiale, men også en forståelsesmæssig kløft mellem erhvervsvirksomhedernes viden om designs formåen som strategisk værktøj og designrådgivernes forståelse for erhvervsvirksomhedernes forretning.

Vi bør derfor styrke designrådgivernes forretningsforståelse, allerede på uddannelserne – i stedet for at dimensionere, som det desværre er tilfældet nu.

4. Skab et globalt acceleratorprogram: Designrådgiverne skal på lige fod med erhvervsvirksomhederne være med i de store eksport- og innovationsprogrammer, som allerede i dag findes i det danske eksportsystem i lande som USA, Tyskland, Indien og Kina.

TIL BM BOL FORSKUD HAVEUDSTILLING.

Og når Danmark indgår bilaterale samarbejdsaftaler – eller memorandum of understanding – med andre lande på områder som sundhedsteknologi, klima­løsninger og velfærdsteknologi, kan danske designere være med til at omsætte de fine erklæringer til konkrete forretningsmulig­heder.

Vi er overbeviste om, at en ny dansk guldalder er lige om hjørnet – også for designrådgiverne. Nu er det deres tur til at tage verden med storm.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen