Berlingske Business

Dansk WHOIS-database upåvirket efter GDPR

gdpr
Foto: Iris

Dansk lov står over EUs nye persondataforordning, GPDR, når det gælder internetdomæner.

Statton Hammock skriver i et debatindlæg i Berlingske 23.05.18, hvordan det vil blive vanskeligere for brands at beskytte sig efter indførelsen af den forestående persondataforordning (GDPR), da det vil medføre en mørklægning af alle personlige kontaktoplysninger i WHOIS-databaser.

Sådan bliver det ikke, når det handler om danske domænenavne. De vil fortsat være at finde i en åben og transparent WHOIS-database - også efter den skelsættende dato på fredag den 25. maj, hvor databeskyttelsesforordningen træder i kraft.

Det kan lade sig gøre, fordi vi i Danmark har en domænelov, der meget klart slår fast at DIFO – som dem der forvalter .dk - er forpligtet til at offentliggøre oplysningerne, om dem der har brugsretten til et .dk-domænenavn. I lovens paragraf 18 står der helt præcist, at vi skal gøre navn, adresse og telefonnummer offentligt tilgængelige, medmindre registranten har navne- og adressebeskyttelse. Og når man har en retlig forpligtelse, så blander GDPR sig ikke.

Derfor bliver vi ved med at offentliggøre oplysningerne - til gavn og glæde for dem, der har brug for at vide, hvem der står bag et domænenavn. Og det er uanset, om det er fordi, man vil beskytte sit brand, skal efterforske en forbrydelse, lave forskning eller bare skal have styret sin nysgerrighed.

I de fleste andre lande findes der ikke en lov, der forpligter domæneadministratorer til at vise, hvem der står bag registreringen af domænenavne, og derfor vil man i disse lande sandsynligvis se en ændring i WHOIS-databasen, som Statton Hammock skriver.

Så selvom mørket risikerer at sænke sig rundt omkring i verden i andre WHOIS-databaser – så er der altså fortsat lys over den danske.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen