Berlingske Business

Dansk iværksætteri mangler samfundsnyttige visioner

16BUSopinion-iv-rks-tteri-1.jpg
Fødevarebanken er et godt eksempel på en samfundsnyttig iværksættervirksomhed. Arkivfoto: Simon Skipper/Ritzau Scanpix

Synspunkt. Mediernes fokus på iværksætteri er enøjet med »Løvens Hule« som spydspids. Ambitionsniveauet må op, mener direktør for arbejdsgiverorganisation.

Iværksætteri er på alles læber. Dagligt kan vi læse om det i avisspalterne og se landsdækkende TV-programmer om emnet i bedste sendetid. DRs iværksætter­program »Løvens Hule« er det mest fremtrædende eksempel.

Hver uge sidder mange af os klinet til skærmen, når iværksætterne kæmper om dommernes gunst på vejen mod drømmen om den økonomiske succes. Men trods et spændingsmættet og velproduceret TV-format må jeg konstatere, at det daglige fokus på danske iværksættere i diverse avisspalter og diverse TV-programmer ofte er for enøjet.

Når jeg bruger ordet »enøjet«, skal det forstås sådan, at der stort set altid er et altovervejende fokus på den økonomiske bundlinje, når TV-dommerne og journaliststandens dommerpanel skal kåre de nye, succesfulde iværksættere her til lands. Og lad mig slå fast med det samme, så I ikke misforstår mig: Det er fantastisk og opløftende, at vi sætter fokus på idéskabelse og fremtidens innovative Danmark – og her er innovative og nyskabende iværksættere, som kan tjene penge, selvfølgelig en forudsætning.

Det er også tiltrængt at vise iværksætteri på en måde og i et TV-format, som mange kan relatere til, som DR for eksempel gør i »Løvens Hule«. Men er jeg den eneste, der efterlyser et bredere og mere bæredygtigt fokus, når hele Danmarks public service­station hver uge sender TV-programmer om iværksætteri i bedste sendetid?

Det er på tide, at vi hæver ambitions­niveauet og afsætter TV-tid til sociale, bæredygtige og økonomisk balancerede iværksættere og deres inspirerende historier, så vi dermed udforsker og hylder andre forgreninger af iværksætteriet.

En oplagt forgrening er at udforske og hylde det samfundsnyttige iværksætteri. Samfundsnyttigt iværksætteri insisterer nemlig på et bæredygtigt og socialt fokus, som skaber både økonomisk overskud og samtidig bidrager til bæredygtige forandringer i samfundet. På trods af, at samfundsnyttigt iværksætteri har mindre favorable kår, når det handler om at tiltrække tidlige investeringer, da afkastet sjældent ses i de første par år, opnår man som oftest en stabil og flot afkastningsgrad på længere sigt.

Herudover er det ikke mindst en del af svaret på mange samfundsafgørende spørgsmål: Hvordan får vi gjort noget ved klima- og miljøudfordringerne? Hvordan bliver vi bæredygtige i praksis? Hvordan tager vi et socialt ansvar, der kommer flest mulige til gode? Hvordan får vi flere mennesker i arbejde?

Mange vil måske i første omgang tænke, at samfundsnyttigt iværksætteri vil være dyrere, sværere og skabe flere økonomiske udfordringer for iværksættere.

Men prøv at vende den tankegang på hovedet. I virkeligheden er det bæredygtige og sociale iværksætteri formentlig den mest rentable investering, fordi den tilgodeser alle bundlinjer og ikke fokuserer ensidigt på den økonomiske.

Det er nemt som arbejdsgiverorganisation at blive imponeret over virksomheder som Fødevarebanken, Send Flere Krydderier, Grennesminde og Grantoftegård for bare at nævne nogle få, der hver især er startet op med ønsket om at gøre nytte i samfundet.

Hver dag hjælper disse virksomheder mennesker med specielle behov, optimerer ressourceudnyttelsen, distribuerer mad til trængende personer og meget andet. Hver dag beviser de, at det bæredygtige og sociale iværksætteri er vejen frem.

Så hvorfor ikke lave et TV-program om den slags iværksætteri?

Jeg forestiller mig et program, hvor landets dygtige iværksættere kommer med de bedste bud på forretningsideer, der skal spille på A-holdet på både den økonomiske, bæredygtige og sociale bane for at vinde. Se, dét vil være ambitiøst public service­indhold.

Ideen er hermed givet videre til DR – og så endda ganske gratis.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen