Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Danmarks vigtigste landshold

Flere ufaglærte udskyder pensionen
ARKIVFOTO: Dagens debattører mener at faglærte er et at Danmarks allervigtigste »landshold«. Foto:

Kimen, der gør danske faglærte til med­arbejdere i verdensklasse, klar til kamp.

Mens efteråret blæser ind over landet, og de fleste unge tager en pause fra skolebøgerne i uge 42, står 15 lærlinge og elever klar til at deltage i World Skills – verdensmesterskaberne for elever på erhvervsuddannelserne. 15 unge, som hver dag knokler – ikke bare for at være de bedste i Danmark inden for deres fag, men for at blive de bedste i verden.

De store ambitioner hos de 15 unge er beundringsværdige, og de viser vejen for andre unge, voksne og vores samfund i det hele taget. For det engagement og den faglige stolthed, som de danske World Skills-deltagere udstråler, er det, der gør danske faglærte til medarbejdere i verdensklasse og er samtidig med til at gøre danske virksomheder konkurrencedygtige på globalt plan. Faktisk er det her, at kimen ligger til det samfund, vi har opbygget og til stadighed udvikler – mennesker, der vil og kan noget med både hænder og hoved.

Desværre er det i de seneste mange år blevet stadigt mindre populært at tage en erhvervsuddannelse inden for en lang række af de fag, der netop fostrer dygtige og skattede medarbejdere som de unge, der repræsenterer Danmark ved World Skills. Medarbejdere, som virksomhederne kommer til at slås om de næste mange år.

Årsagerne til, at færre unge søger erhvervsuddannelserne, er mange. Under alle omstændigheder betyder forældres og læreres holdninger til de unges valg af uddannelse en hel del.

Henning Bagger - 2017052822522

Forældrenes engagement i deres børns valg af uddannelse er først og fremmest et udtryk for kærlighed. Men både forældrenes og lærernes rådgivning af de unge har stadig først og fremmest fokus på gymnasiet, og det er en skam. Problemet opstår bl.a., når forventningerne til de unge fra flere sider bunder i mangel på viden og myter om bestemte uddannelser og de karriere- og uddannelsesmuligheder, de åbner mulighed for på længere sigt.

Ikke sjældent dukker historier op om bogligt begavede unge, som drømmer om at blive faglærte, men som i stedet for at blive opmuntret til at forfølge deres drømme bliver mødt med skepsis og undren. Det kræver både mod og stor vedholdenhed at stå imod forventningspresset, når man er 15 eller 16 år.

I dag hersker der blandt langt de fleste danskere en forestilling om, at det alene er en boglig ungdomsuddannelse, som giver mulighed for at læse videre eller at komme helt til tops i erhvervslivet. Virkeligheden viser imidlertid noget andet. F.eks. begyndte Jeff Gravenhorst, CEO for ca. 500.000 ansatte i ISS, med en handelsuddannelse, hvor læretiden foregik i den lokale korn-og foderstofforening.

Jens Cortsen, ph.d. og stifter af en af de nyeste robotvirksomheder i Odense, udtalte for nylig, at han aldrig ville være blevet selvstændig, hvis han ikke havde taget en uddannelse som maskinarbejder – den uddannelse, der i dag hedder industri­tekniker.

Så drop myterne og følg med i uge 42, når Danmarks vigtigste landshold kæmper om guld ved World Skills i Abu Dhabi. Hvem ved – måske kunne det være din søn, datter eller barnebarn, der repræsenterer Danmark i verdenseliten næste gang?

04BUSPix-Folkeskolen-110947.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen