Berlingske Business

Niels B. Christiansen: Vi skal ind i kampen, hvis vi vil være verdens førende digitale nation

23BUSRB-PLUS-Minister-Nej-t.jpg
Danmark har en it-stærk befolkning – men vi taber terræn, skriver Danfoss-koncernchef Niels B. Christiansen, formand for Digitalt Vækstpanel. Arkivfoto: Steffen Ortmann

Synspunkt. Vi er nødt til at komme ind i kampen, hvis vi skal fastholde Danmarks position blandt verdens førende, digitale nationer.

Vi er et lille land – men med stort digitalt potentiale. Danmark har en it-stærk befolkning, veluddannet arbejdskraft, relativt store ­investeringer i forskning og uddannelse og en god digital infrastruktur.

Men vi taber terræn. København er kun nr. syv blandt de bedste digitale start up-­miljøer i Europa, og på investeringer i it og teknologi halter Danmark efter.

Vi er nødt til at komme ind i kampen, hvis vi skal fastholde Danmarks position blandt verdens førende, digitale nationer. Derfor blev Digitalt Vækstpanel også glad for den positive modtagelse, vores rapport fik, da vi afleverede den til erhvervsminister Brian Mikkelsen 9. maj.

27BUS20170221-135539-2-1100.jpg

Vi kom med 33 anbefalinger til, hvordan Danmark kan blive en digital frontløber. Blandt andet mener vi, at regeringen bør stille sig i spidsen for at skabe et dansk vækst- og innovationsmiljø i verdensklasse. London og Singapore har de stærkeste hubs inden for Fin-Tech, mens eksempelvis Berlin er førende på online-indhold. Hvis Danmark vil være med, bør regeringen afsætte 100 millioner kroner til at etablere en dansk vækst- og innovations-hub inden for Internet of Things, kunstig intelligens og Big Data.

Digital verdensklasse kræver massive investeringer i forskning og udvikling. Her ligger Danmark kun omkring OECD-­gennemsnittet. Digitalt Vækstpanel anbefaler, at 20 pct. af de offentlige forskningsinvesteringer fremover går til teknisk forskning, og at Innovationsfondens midler forøges med minimum 30 pct. for at styrke fondens investeringer i udvikling og anvendelse af digitale teknologier.

Vi ved, at de mest digitale virksomheder er 22 pct. mere arbejdsproduktive end de mindst digitale. Og mens 75 pct. af de større danske virksomheder er højt digitaliserede, gælder det kun 30 pct. af de små og mellemstore virksomheder (SMV). Digitalt Vækstpanel anbefaler, at man forbedrer adgangen til test- og demonstrationsfaciliteter, så de små og mellemstore virksomheder får bedre muligheder for at se og afprøve digitale teknologier. For mange SMVere opfattes det også som tungt og besværligt at benytte erhvervsfremmetilbud – derfor skal der etableres én fælles SMV-platform – som giver de mindre virksomheder én indgang til eksisterende og nye digitale tiltag.

blikk

Danmark har alle muligheder for at rekruttere talenter – vi tilbyder høj livs­kvalitet og god work life-balance. Vi er ifølge DESI-indekset digitale europamestre og verdens bedste højteknologiske test- og prototype-land med en befolkning og myndigheder, der ser velvilligt på ny teknologi. Danmark skal være samlingspunktet for globale, digitale investeringer og talenter. Det kræver ambitioner, en fokuseret indsats og villighed til at investere i forskning og udvikling – og promovering af Danmark som et af verdens førende teknologiske samfund.

27BUSL-kke-135254.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen