Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

Danmark skal vinde på bedre at forstå adfærd

21BUSUgendergakDrag-r-19161.jpg
Der er fuld gang i boligmarkedet, men under overfladen er det vigtigere for erhvervslivet at sætte mennesket i centrum, hvis det skal lykkes. Foto: Scanpix

Nu er vi her igen. Boligmarkedet boomer, vi ser vækstkurver næsten overalt i erhvervslivet, og snart er forbrugernes penge også i gang igen. Vi har været her før, men i dag er det på helt andre præmisser end tidligere, hvis erhvervslivet skal lykkes.

Det er ikke længere nok bare at sætte reklame bag et nyt produkt eller en ny service. Vi er nødt til at sætte mennesket i centrum og forstå de ændrede forventninger hos kunderne, når vi designer løsninger til fremtiden.

Den traditionelle reklame- og konsulentrolle er basalt set udfordret, fordi udgangspunktet ofte er forkert. I værste fald består den alene af »indefra ud«-betragtninger og er baseret på klassisk kvantitative historiske data. Og når servicen eller produktet så rammer virkeligheden og ikke lever op til vores forventninger, har vi problemet.

04BUSPix1-Ib-Ravn-125010.jpg

Erhvervslivet synger ikke med på den sang længere. Jeg ser det dagligt på vores udenlandske kontorer i f.eks. London, New York, Oslo/Stockholm og Tokyo. Flere og flere virksomheder forventer ikke længere, at historiske data alene kan give retning for fremtiden. Succes er afhængig af forståelsen for de muligheder, der opstår i krydsfeltet mellem nye teknologier og ændrede kundeforventninger.

I dag er en virksomhed, uanset om det er en startup eller supertanker, nødt til både at se på megatrend, lære af kundernes adfærd og forstå den større sammenhæng i kundens liv. som ens service eller produkt indgår i. Kun ved at sætte mennesket i centrum kan man designe produkter, rum, services eller samlede løsninger, der kan flytte forretningen. If it’s good for people – it’s good for business.

Den stigende kompleksitet i vores hverdag og i samfundet betyder, at vi vil have enkelhed. Vi vil have lette, tilgængelige, sammenhængende oplevelser, hvor de fysiske og digitale kontaktpunkter med en virksomhed fungerer upåklageligt sammen, og som svarer til de forventninger, vi har fra andre services og produkter.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen

Og så må den samtidig gerne gøre noget større. Få os til at leve sundere, smartere, behageligere eller mere meningsfuldt.

Tiden er løbet fra den gamle tilgang til service og produktudvikling. I dag kommer man længere og mere effektivt fremad ved hurtigt at kunne omsætte kunders adfærd til prototyper på forbedringer eller nye services og produkter og teste dem mod målgruppen.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen