Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Danmark skal vinde i den virtuelle verden

Billede
Tusindvis af danske unge har været på Pokémon Go-jagt i Bibliotekshaven ved Christiansborg, siden den populære app blev lanceret i sommer. Danmark har de helt rette forudsætninger for at skabe et unikt miljø, som kan præge den digitale udvikling verden over. Foto: Ida Marie Odgaard

Udvikling. Danmark mangler en vision og strategi for digital visuel kommunikation. Vi har alle muligheder for at blive førende på det vigtige område, der er i kraftig vækst, men vi er ikke kommet ud af starthullerne.

Digitaliseringen har vendt op og ned på brancher og skabt nye forretningsmodeller, som på rekordtid har udviklet sig til globale milliard­industrier. Og nu er det ved at ske igen.

Virtuel Reality (VR) og Augmented Reality (AR) er begyndt at tiltrække massiv interesse fra både erhvervsliv, forskere og forbrugere, og perspektiverne er enorme.

VR giver brugerne en enestående visuel oplevelse af at befinde i et andet univers, enten filmet med et 360 grader kamera eller i en computerskabt scenografi. AR beriger den fysiske verden med en fascinerende dimension af data, som vi har set med fænomenet Pokémon Go.

Herhjemme er vi ikke kommet i gang til trods for, at Danmark burde have alle muligheder for at etablere sig som et af de førende lande inden for digital visuel kommunikation. Vi har brug for en vision og en erhvervsstrategi for området.

Det er næsten overflødigt at pege på, hvor meget visuel kommunikation allerede fylder i vores hverdag. Vi kommunikerer med familie og venner med billedbeskeder på mobilen, og børn og unge er i konstant kontakt gennem billeder og videoer på Instagram, Snapchat og andre sociale medier. Erhvervslivet bruger visuel kommunikation i relation til kunder og medarbej­dere. En tagproducent lader korte videoer forklare gør-det-selv-manden, hvordan man monterer vindskeder, tagryg eller ventila­tion. En bilfabrik udvikler en spilanimation, så medarbejderne ved produktionslinjen i en virtuel verden kan træne og lære af deres fejl. Og sundhedsvæsnet viser med videoer, hvordan man tager afføringsprøver til et screeningsprogram for tarmkræft.

Kæmpe marked forude

Teknologisk udvikling sker i bølger, og den nye bølge inden for visuel kommunikation er Virtual Reality og Augmented Reality. Og hvilken bølge!

Succesen for Pokémon Go har fået investeringsbanken Goldman Sachs til at hæve sine forventninger til det globale marked fra 80 til 95 milliarder dollar i 2025 – fra cirka tre milliarder dollar i år. Bank of America tror på 120-150 milliarder dollar i løbet af fem-seks år.

Der er et kapløb i gang om at komme først. Facebook har købt Oculus VR for 13 milliarder kroner, og Sony har netop sendt deres bud på en VR-brille på markedet. Trods en pris på cirka 3.500 kroner forventes et salg på 2,6 millioner briller i år.

Fortsætter den udvikling – med Sony, Oculus og den tredje løsning HTC Vive – vil VR-briller overgå iPaden, der på bare to-tre år blev hvermandseje.

Hvor VR måske mest – men ikke kun – appellerer til underholdningsindustrien, forventes AR at blive næste generations smart­phone. I AR blandes den fysiske verden med data og informationer fra nettet, og ud over leg og spil som Pokémon Go er der klare anvendelsesmuligheder i blandt andet erhvervslivet.

Fremtidens sikkerhedshjelme vil få indbygget AR i visiret, så bygningsarbejderen kan kalde tegninger og instruktioner frem, når han skal i gang med næste fase af byggeriet.

Vi kommer til at se VR og AR udfolde sig i alle afskygninger fra den storslåede filmfortælling i et 360 graders eventyr til støttefunktion i en arbejdsproces eller som guide for turisten i en storby. Et fælles træk vil være, at de virtuelle universer vil være skabt i et samspil mellem fire kompetencer inden for den kreative industri:

Det er special effects-folkene, der udvikler den computerskabte verden. Animatorerne tilsætter liv og bevægelse, og spiludviklerne skaber den handlingsstruktur, som fører os gennem virtuelle verden. Og filmfolkene folder fortællingen ud, så den engagerer og bevæger.

Danmark står stærkt inden for alle fire kompetencer. Danske special effect-firmaer løser opgaver for nogle af Hollywoods største filmselskaber, vi er hjemsted for en af de mest anerkendte animations-uddannelser, og et dansk firma har udviklet den platform, som anvendes i hvert tredje spil til smartphone.

Brug de unges ekspertise

Historien om de senere års succes for dansk film og TV behøver vi ikke gentage, men det vigtige er ikke her de Oscar- eller Emmy-priser, som branchen har hentet hjem, men det underliggende produktionsmiljø.

I VR og AR møder filmen digitalise­ringen, og der vil åbne sig et marked for de talenter, som den traditionelle film og TV-industri til stadighed udklækker.

Dertil kommer de programmører og eksperter i kunstig intelligens, big data og så videre, som der vil være brug for til at skabe avancerede løsninger til erhvervslivet.

Nogle unge har tilbragt tusindvis af timer foran computeren med at bygge kunstige verdener i populære spil som Minecraft eller deltaget i store fælles begivenheder i for eksempel World of Warcraft. Hvis de skal kunne drage nytte af denne ekspertise i deres fremtidige job, bør vi skabe rammerne for et uddannelses- og produktionsmiljø, der kan gøre Danmark lige så kendt for kvalitets VR-produktioner, som vi i dag er det for film- og TV-produktioner og gaming.

Vi kan skabe et unikt kompetencemiljø, som kan få del i og sætte sit præg på udviklingen og produktion af VR og AR. Danmark var blandt de første lande til at udvikle filmmediet for 100 år siden. Vi har alle muligheder for at være blandt vinderne i den virtuelle verden. Det har brancherne heldigvis indset, og de er nu ved at finde sammen, men det er ikke nok. Vi har brug for et stærkt offentligt og privat samarbejde og for investeringer og forskning, der kan løfte Danmark op i international topklasse.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen