Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Danmark skal sikre, at politistaven svinges over verdenshavene

østersøen
Det bør være en mærkesag for søfartsnationen Danmark at sikre en effektiv håndhævelse af reglerne. For vi er på forkant med udviklingen, da der allerede i dag stilles krav i særligt kystnære zoner – herunder bl.a. Nord- og Østersøen. Her må skibene højst udlede svovl, som svarer til brændstof med 0,1 pct. svovl. Foto:

Synspunkt.

Om få år – i 2020 – kommer der nye skrappe krav til indholdet af svovl i skibes brændstoffer, når de sejler på verdenshavene. For svovlindholdet skal ned fra de nuværende 3,5 pct. til 0,5 pct., men hvordan skal de nye regler håndhæves i hele verden?

Det bør være en mærkesag for søfartsnationen Danmark at sikre en effektiv håndhævelse af reglerne. For vi er på forkant med udviklingen, da der allerede i dag stilles krav i særligt kystnære zoner – herunder bl.a. Nord- og Østersøen. Her må skibene højst udlede svovl, som svarer til brændstof med 0,1 pct. svovl.

Det har FNs søfartsorganisation, IMO, vedtaget, og det er godt for både folkesundheden og miljøet. Svovlemissioner har nemlig store helbredsmæssige konsekvenser i form af luftvejslidelser. Men lavsvovlolie eller de såkaldte scrubbere, som kan rense røgen, er dyre sager, og der er derfor store penge at spare for rederier, som ikke overholder reglerne.

Rapsmarker

Det gør det nødvendigt med effektiv håndhævelse for at forhindre unfair konkurrence, hvis reglerne omgås. F.eks. vil et mellemstort containerskib spare godt 2,5 mio. kr. på en tur fra Europa til Asien og tilbage igen ved at undlade at overholde de nye regler.

I Danmark har Miljøstyrelsen og Søfartsstyrelsen indtil videre sat ind med effektiv overvågning og håndhævelse af 0,1 procentkravet her i Nord- og Østersøen.

Fra dansk side har man tænkt innovativt og gjort brug af både fly, den såkaldte »sniffer« placeret under Storebæltsbroen og senest helikopterovervågning. Og indsatsen har båret frugt: Myndighederne har taget 17 rederier med det ulovlige brændstof, og de første bøder er blevet udstedt. Vigtigst af alt, så viser målinger fra Anholt, at luftkvaliteten er blevet forbedret med over 50 pct..

Men det er vigtigt at få et globalt dækkende håndhævelsessystem på plads og klar i 2020. På det seneste møde i juli vedtog IMO-landene netop at igangsætte arbejdet med global håndhævelse af svovlkravene.

Derfor foreslår vi følgende: Danske myndigheder bør i IMO og FN arbejde for nye krav, så skibene bliver kontrolleret i havne overalt i verden. Derudover skal værktøjskassen til kontrol opbygges, f.eks. med udstyr til løbende målinger af skibenes svovludledninger på åbent hav.

Mærsk containerskib

Skal den gode indsats fra dansk side fastholdes, så kræver det, at de nødvendige ressourcer afsættes fra politisk hold. Det kræver nemlig en kombination af solidt benarbejde samt stor diplomatisk indsats.

Når vi kigger ud globalt, må vi dog ikke glemme den hjemlige opgave. Derfor bør der afsættes midler permanent til at fortsætte den danske håndhævelses- og overvågningsindsats, som indtil nu har været finansieret med midlertidige midler.

Hensynet til lovlydige danske rederier og til miljø og folkesundhed nødvendiggør en prioritering af denne indsats. Det må aldrig kunne betale sig at snyde!

Michele Fitzwilliams

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen