Berlingske Business

Danmark ligger som redt

Lille havfrue
Overskrift
I 2007 afsatte den daværende regering et beløb på 412 mio. kr. til en global, offensiv markedsføring af Danmark. Målet var at løfte Danmarks brandværdi op i top ti blandt OECD-nationerne. I 2006 lå vi på en 14. plads. Men indsatsen havde ingen effekt. Vi står helt stille. Foto:
 

Turisterne forsvinder, og de, der kommer, synes, vi er for dyre, yder for ringe service og er for lidt imødekommende.

Spørger vi turisme-erhvervet, handler det om lavere afgifter, mindre moms på hoteller og lavere energiafgifter, for at nævne et par hurtige fra den kommercielle lykkepose.

Vender vi blikket mod politikerne, skændes de om årsagen til nedgangen i turismen, men helt ærligt: Vi ligger, som vi har redt

I går angreb regeringspartierne Dansk Folkeparti, fordi partiet med en hård udlændingeretorik har skabt en kølig og fremmedskeptisk nation.

Argumentet lyder plausibelt. De fleste af os har oplevet, hvordan vores brandværdi i udlandet er faldet. Vi betragtes ikke længere som det åbne, frisindede samfund, men har fået et ry for at ringeagte andre kulturer og helst lukke vores grænser ned for at beskyttes os selv.

Billedet er fyldt med nuancer, men når brandværdien måles, er der ikke tid til at diskutere nuancer. Det er den umiddelbart oplevede forestilling, der tæller.

Men det er for let udelukkende at give DF skylden. De øvrige partier må spørge sig selv, om de har gjort nok for at opbygge et modbillede, eller om de har redet med på bølgen for at tækkes den folkelige opinion.

Hvis analysen er korrekt, er vi som folk medskyldige, og vi må spørge os selv, om prisen for den førte retorik er værd at betale, dvs. acceptere en lavere brandværdi som nation og dermed færre turismekroner i kassen.

I 2007 afsatte den daværende regering et beløb på 412 mio. kr. til en global, offensiv markedsføring af Danmark. Målet var at løfte Danmarks brandværdi op i top ti blandt OECD-nationerne. I 2006 lå vi på en 14. plads. Men indsatsen havde ingen effekt. Vi står helt stille.

Man kan så spørge, om politiske vinde kan flytte værdien af en nations brand. Svaret er ja. Efter valget af Obama som præsident, sprang USA fra syvende- til førstepladsen. Det er muligt, at Obama står i politisk stampe, men han har evnet at flytte verdenens syn på USA, måske netop ved at føre en åben og mere imødekommende retorik.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen