Berlingske Business
17:42

Danmark i digital ubalance

Martin Lindegaard
Martin Lindegaard, partner i Lifted Foto:

Synspunkt. Bag alle teknologivalg skal virksomheden have kortlagt kompetencer og ambition. Investering i mennesker og maskiner skal være i balance.

En gammel, let omskrevet joke lyder: Hvad får man hvis man implementerer ny teknologi i en gammel organisation? En dyr gammel organisation! Meget tyder på, at dette kan blive konsekvensen for de virksomheder, som ikke har rettet et skarpt øje på medarbejdernes kompetencer og rekruttering af friske kræfter.

I Danmark viser FDIHs kompetence-undersøgelse fra sidste år, at 41 pct. af virksomhederne mangler ansatte med kompetencer inden for digital handel.

Og i Storbritannien mangler der op mod 800.000 dataspecialister ifølge regeringens egen analyse, (Digital skills crisis: Government Response to the Committee’s Second Report of Session 2016–17). De efterspurgte færdigheder spænder bredt. Dataanalyse og anvendelse, digitalt købmandsskab, digital valuta, menneskelig interaktion med skærme og stemme, service via internet-forbundne ting, automatisering og så videre.

Samtidig viser en rapport fra Gartner tidligere i år (CMO Spend Survey 2016 - 2017), at de digitale marketingbudgetter er på vej op for tredje år i træk. Men måske mere tankevækkende, så forventes marketingdirektørens indkøb af marketingteknologi at overstige IT-direktørens indkøb af teknologi i 2017.

Spørgsmålet er så, om virksomhederne overhovedet har kompetencerne til at forrente disse investeringer?

22BUSTerma-Grenaa1-191508.jpg

Lost in translation
I bedste fald udnyttes en lille flig af den nyindkøbte avancerede software til at løse et konkret problem med den nuværende know how, fx. at gøre hjemmesiden pæn og brugervenlig eller nemmere at vedligeholde i det daglige. Men ofte kræver den nye teknologi og de bagvedliggende ambitioner en række forandringer. Fx, at produktspecialister skal lave kunderelevant indhold til hyppigere publicering, at marketing skal servere nye forretningsmuligheder ud fra data, eller at sælgere skal være tilgængelige på sociale medier 24/7.

Altså helt nye krav til de nuværende arbejdsgange og kompetencer, som ledere eller medarbejdere hverken er forberedt på eller parat til. Og der bliver talt i et nyt digitalt sprog som kan være volapyk for mange.

31BUSThorning-Regeringen-vi.jpg

Find balancen
Der er håb hvis virksomhederne forstår deres balancepunkt. En CMO’s arbejde er ikke det samme om 5 år, og det gælder vist i øvrigt os alle ifølge tidens mange robot-profeter. Behov for videnarbejdere vil næppe forsvinde, men helt sikkert ændre karakter. Og konstant opdaterede uddannelsestilbud virker som én blandt flere mere sikre veje at gå. Ida Auken drog én hovedkonklusion tidligere på året, da Siri Kommisionens resultater blev drøftet på Radio24/7, podcast: ”Uddannelse er svaret!”.

Det er ikke nok at klæde organisationens digitale ledere og forandringsagenter på. Især produktspecialister, kundevendte servicemedarbejdere og sælgere skal kunne tale det nye marketingsprog. Et nyt produkt eller service har langt større chancer for at overleve kommercielt, hvis det er tænkt ind fra starten hvilke nøgletal som skal følges for at nå ud i verden, hvordan produktet skal findes i Google, hvilke samtaler der kan spredes i sociale medier, og hvad der skal til for at forbrugerne er villige til at betale for det gentagne gange.

piratkopiering yo ho ho ho ohoi

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen