Berlingske Business

Dagen derpå for de nyvalgte

Byline af Linda Overgaard.
Linda Overgaard. Foto:

Når valgnattens tømmermænd er dampet af, venter der de nyvalgte i kommunerne en stribe ønsker fra erhvervslivet.

Og da de færreste medlemmer af kommunalbestyrelser og byråd selv arbejder i det private erhvervsliv, kommer der her en huskeliste:

1. Lavere omkostninger er et eviggyldigt ønske, men særdeles vigtigt. Der er stor forskel på, hvilke gebyrer kommunerne opkræver, f.eks. i byggesager.

Og det er ikke i orden, at en kommune begrunder et uforståeligt højt gebyr med et svar a la: »Vi opkræver gebyret, fordi vi kan« – uden at der er nogen synlig sammenhæng med, hvor arbejdskrævende opgaven er for kommunen.

Frank Jensen, overborgmester i Københavns Kommune.

2. Hurtig sagsbehandling burde være en selvfølge, men dårlig administration giver alligevel helt uacceptable ventetider. I sommer tog det f.eks. i snit 303 dage for en landmand at få en kommunal miljøgodkendelse.

3. Giv private chancen. Flere opgaver kan løses bedre og billigere af private virksomheder. Drop vanetænkning og prøv det af!

4. Fremkommelighed i trafikken. God infrastruktur er en forudsætning for et velfungerende erhvervsliv.

Både den kollektive trafik og vejtrafik skal fungere, og her har særligt Københavns Kommune en stor udfordring. Bedre planlægning og styring af leverandørerne er et must, hvis det skal være attraktivt at drive erhverv i København.

til bm f kommunalvalg2013

5. Gode skoler skal der til – både for at virksomhederne på sigt kan skaffe dygtige medarbejdere, men også for at tiltrække de rigtige ansatte her og nu. De dygtigste, som kan vælge og vrage mellem job, går bl.a. efter gode skoler til deres børn.

6. Mere dialog. De mest erhvervsvenlige kommuner roses for, at politikere og embedsmænd er flinke til at besøge virksomhederne og bidrage til konstruktive løsninger.

Disse ideer kommer bl.a. fra Dansk Industri, Dansk Erhverv og andre, som går op i, hvilke rammer vi byder virksomhederne. Forhåbentlig bliver rigtig mange ønsker opfyldt inden næste kommunalvalg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen