Berlingske Business

Cirkulær økonomi - en global nødvendighed

Pix-Thomas Persson
Thomas Persson, HP Foto:

Økonomi. Verdens største producenter og regeringer har indset, at genbrug har potentialet til at løse de store problemer, vores planet står over for.

Hvad nu hvis vi boede i en verden, hvor vi intet ejede? Jeg taler ikke om at give alle vores ejendele væk og leve i skovene. Der skal stadig være plads til, at vi kan nyde spændende teknologi, nyt tøj, lækre møbler og andre forbrugsgoder, men forestil dig, at vi betalte for at bruge dem i stedet for at købe og eje dem. Hvad hvis vi ikke havde besværet med at vedligeholde dem eller udskifte dem? Og hvis det var bedre for miljøet, mere effektiv for virksomhederne, samtidig med at det lettede presset på vores husholdningsbudgetter nok til at låne lidt mindre og nyde livet lidt mere? Det er vel en no-brainer?

Denne særlige form for økonomi og måde at tænke på vinder i stigende grad indpas hos nogle af verdens største producenter og regeringer herhjemme og i udlandet. Senest er regeringens Advisory Board for cirkulær økonomi kommet med en række råd til, hvordan Danmark lever op til FNs nye verdensmål. En cirkulær strategi er en måde at gentænke, hvordan produkter er designet, fremstillet, brugt og genanvendt. Det ændrer den fremtidige vækst til være mindre afhængig af stadig færre råvarer til en mere effektiv, cirkulær økonomi med mindre CO2-forbrug.

Det cirkulære koncept udfordrer den eksisterende ‘brug og smid væk-tankegang' i vores økonomi, som er baseret på principper helt tilbage fra den Industrielle revolution i 1800-tallet. Det er en model, der har en naturlig udløbstid: I 2050 vil vi være 9,4 milliarder mennesker, og i løbet af de næste 20 år vil den globale efterspørgsel efter ferskvand alene overstige udbuddet med 40 procent. Når alle ressourcer tages i betragtning, anslår eksperter, at vi har brug for hvad der svarer til 2,3 jordkloder med det nuværende forbrug. Vi har kun en.

Når samfundet også får noget ud af det, kan denne cirkulære økonomifilosofi blive endnu mere attraktiv. For eksempel køber HP genanvendt plast indsamlet i Haiti. Ved at skabe nye markedsmuligheder, generere indkomst og lave partnerskaber, der forbedrer arbejdsvilkårene for de ansatte, kan man hjælpe med at skabe jobs for dem, der samler genanvendelige materialer i Haiti. Samtidig skabes der bæredygtige produkter. Derudover reduceres miljøbelastningen ved, at plastik ikke når ud i det Caribiske hav og forurener.

I bund og grund er den cirkulære økonomi et simpelt koncept og en bevægelse, der for alvor er ved at komme op i gear, og som faktisk allerede eksisterer inden for mange områder. I dag leaser mange nye biler fra forhandleren i en periode på tre år med inkluderet service og senere mulighed for udskiftning til en ny model. Der er ingen forhindringer for, at det samme også kan lade sig gøre med andre forbrugsgoder, som fx elektronik. Virksomheder mærker os som »forbrugere«, men egentlig er vi »brugere«. Vi bruger produkter, mens de er nyttige for os, og så stopper vi med at bruge dem. Men de eksisterer jo stadig, for vi har ikke forbrugt dem.

Og hvad der er tilbage, kan stadig være nyttigt for andre – uanset om det er gennem renovering eller genbrug. Når man giver noget tilbage til den cirkulære økonomi, er det godt for brugerne, godt for virksomheder og selv om det ikke er en mirakelkur, har det potentialet til måske løse nogle af de store udfordringer, som vores planet står overfor. Måske er det på tide, at vi alle tænker en smule mere cirkulært.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen