Berlingske Business
08:12Inflationen aftog en smule i november

Carlsbergs nye cafévand er vandvid for miljøet

Michele Fitzwilliams
Michele Fitzwilliams, Nordic Marketing Director, SodaStream Foto:

I sidste uge kunne vi læse i medierne, at Carlsberg lancerer en ny premium-­version af det velkendte Ramlösa-kildevand, som udelukkende skal sælges på cafeer og restauranter.

Carlsbergs målsætning er at sælge en million liter af den nye cafékildevand i 2017 og sikre en efterfølgende vækst på 200.000 liter de kommende år. En ambition, som ifølge den danske sociolog Eva Steensig, kræver, at man er verdensmester i storytelling.

Og jeg kan kun give hende ret. Faktisk vil jeg nærmere kalde det indbildning.

Britt og vand

Den historie, Carlsberg forsøger at fortælle os med deres nye premiumvand, er, at vi får »en oplevelse, man ikke kan få derhjemme«. At vandet er eksklusivt, sundt og lækkert.

Jeg mener, det er bekymrende og uansvarligt, at en af Danmarks største virksomheder nu vil bilde danskerne ind, at de skal betale ekstra for at få den sunde og eksklusive følelse.

Faktum er, at det ikke kun går ud over vores pengepung, når vi vælger den dyre, svenske vand på plastikflaske. Det rammer også miljøet, og er den historie, der må og skal fortælles.

Mandag - Carlsberg

Plastikflasker udgør i sig selv en miljømæssig trussel, uanset om de genanvendes eller ej. Store mængder plastik havner hvert år i verdenshavene, og fortsætter udviklingen, vil mængden af plastik ifølge World Economic Forum overstige mængden af fisk i havene i 2050. Dertil kommer, at 18,8 billioner, ja billioner, plastikflasker ender på landjorden hvert år. Vi har altså ikke brug for flere plastikflasker, og det uanset hvor fine og forførende budskaber de pakkes ind i.

Derudover skal vi huske, at det ikke blot er plastikflaskerne, der udgør et miljøproblem. Alene at hente vandet fra Ramlösa-kilden i Sverige, hælde vandet over på plastikflasker og transportere flaskerne ud til restauranter og cafeer kræver store mængder CO2.

Carlsberg-formand Flemming Besenbacher

Historien om det rene, naturlige flaskevand lever desværre i bedste velgående. Desværre er den kun skabt med et formål for øje: At få os til at betale. Men i sidste ende er det vores miljø, der betaler den største pris for vores unødvendige brug af vand på plastikflasker.

Derfor synes jeg, man skal spørge sig selv: Hvorfor købe vand på flaske, når der findes et alternativ, der er langt billigere og mere miljøvenligt: Vand fra vandhanen, der herhjemme endda er noget af verdens bedste. Derfor: Spar pengene og bed om helt almindeligt postevand, næste gang man spiser ude.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen