Berlingske Business

Carlsberg som comeback-kid

pix-petersuppli
Peter Suppli Benson. Foto:

Man skal se sig godt for – og rejse ganske mange mil, hvis man insisterer på, at der skal stå »Carlsberg« på øllet, når man rejser i USA.

For efter nogle dyrtkøbte erfaringer i USA og Canada for mere end et årstid siden, er Carlsberg – der ellers bryster sig af at høre til i den absolutte bryggerelite, nærmest ikke tilstedeværende på de enorme ølmarkeder i Nordamerika. Det samme gør sig gældende i Latinamerika og Afrika, og det er et problem for det danske bryggeri.

Carlsberg har dygtigt fokuseret på udvalgte områder – med Europa og Asien som absolutte omdrejningspunkter for koncernen. Den strategi har i mere end ti år vist sin berettigelse, hvilket regnskaber og tilstedeværelse på en række af de mest interessante ølmarkeder vidner om.

Problemet for Carlsberg er bare, at strategien, der var helt rigtig for ti år siden, er blevet overhalet af en udvikling i verden, der gør, at Carlsberg i dag står tilbage som tilskuer på flere af de absolut vigtigste ølmarkeder – og ikke mindst på nogle af verdens fremtidige vækstmarkeder for øl – Afrika, Nordamerika og Latinamerika. I løbet af de sidste år har bryggeribranchen været gennem en massiv konsolidering, hvor få meget store bryggerikoncerner har sat sig på forskellige kontinenter. Det gælder i Afrika, hvor SABMiller er den største aktør, det gælder i Latinamerika, hvor ABInBev er absolut dominerende, og så er der Nordamerika, hvor SABMiller, ABInBev og Heineken er markante aktører.

Det er et problem, og det ved Carlsbergs koncernchef, Jørgen Buhl Rasmussen. For mens Rusland og Asien har været vækstlokomotiver for Carlsberg i mange år, så skal der snart nye til.

Derfor er det så interessant, ja nærmest et regulært opgør med en tidligere stik og nagelfast strategi, at Jørgen Buhl Rasmussen nu i Berlingske Business har åbnet for et indtog og investeringer i både USA og Afrika. Kursændringen – som Carlsberg nok selv vil kalde en »justering«, giver helt nye perspektiver for bryggeriet. Og det er da også på tide, at selskabet genfinder opkøbs- og vækst-ambitionerne, som i en periode har været udfordret – ja nærmest låst – af høj gæld fra tidligere opkøb.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen