Berlingske Business

Bundløs naivitet

Billede
(Foto: Tom Ingvardsen/Mærsk Olie og Gas/FRIT/Scanpix 2016) Foto:

Berlingske Business’ erhvervskommentator Jens Chr. Hansens artikel 3. januar 2017 om forhandlingen mellem Mærsk og regeringen om Tyra-feltet indeholdt bl.a. følgende betragtning: Efter at have slået fast, som var det en alment anerkendt kendsgerning, at det nu engang er betryggende for danske politikere at have en dansk operatør i Nordsøen, hedder det:

»Og derudover skal man huske, at en del af den profit, som Mærsk scorer på den danske undergrund, kanaliseres videre som udbytte til A.P. Møller Fonden og dermed til det danske samfund«.

31BUS1SEKTION-161001.jpg

For det første nævner Jens Chr. Hansen ikke i denne sammenhæng, at Shell og Chevron sidder på 48,8 procent af DUC, hvor Mærsk kun udgør 31,2procent.

Den danske partner, hvis udbytte indiskutabelt helt og fuldt kommer det danske samfund til gode, er Nordsøfonden med 20 procent af DUC.

For det andet er det direkte pinligt, at Berlingske Business’ erhvervskommentator så bundløst naivt tegner billedet af Mærsk’s engagement i Nordsøen som samfundsmæssig altruisme.

Mærsk

Et mere passende billede ville være Storm Petersens klassiske tegning af hunden, der fodres med sin egen hale.

For det tredje er der i det hele taget god grund til at kaste et kritisk blik på disse særligt skattebegunstigede fonde, der i deres dispositioner ikke opererer i offentlighedens og demokratiets dagslys.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen