Berlingske Business

Blockchain er ikke altid det rigtige værktøj til digitalisering

28BUSPix4-Blockchain-114119.jpg
The abstract image of the business man hold the blockchain hologram on hand and element of this image furnished by Nasa. the concept of cryptocurrency, blockchain, internet of things and future life

Fem ting, du skal vide, inden du forelsker dig i blockchain. Det er vigtigt, for blockchain er desværre ikke uden fejl og mangler.

Af Gert Læssøe Mikkelsen, ph.d. i kryptografi og Head of Security Lab og Jonas Lindstrøm, Senior Security Architect, ph.d., Alexandra Instituttet

Begrebet blockchain har ramt landets erhvervsmedier. Teknologien spås store forretningsmæssige fordele for danske virksomheder. Det er selvfølgelig glædeligt, at ens forskningsfelt, kryptologi, rydder forsider. Men det er også en anledning til at gå bag valget af teknologien, som fører til eufori og nærmest ukritisk forelskelse på direktionsgangene.

Vi har samlet fem indsigter, det er vigtige at have med i sine overvejelser. Hypen om blockchain kommer fra bitcoin, der er den største implementering af blockchain, vi har set. Vi har set eksempler på folk, der har tjent rigtigt mange penge på bitcoin, og det er derfor naturligt at spørge: Kan vi overføre det til vores forretningsidé.

1. indsigt: For det første tror mange, at med blockchain er risikoen for svindel lig nul. Blockchain er desværre ikke fejlfri. Som med andre løsninger vil der stadig være risiko for svindel. Der var eksempelvis stor hype om investerings­foreningen The DAO – lige indtil pengene forsvandt. Her byggede softwaren på blockchain, men på grund af fejl i softwaren forsvandt der pludselig 50 mio. dollar ud af kæden.

En anden undersøgelse udarbejdet af forskere fra University College London viser, at der på ca. 34.000 ud af en million af de såkaldte smarte kontrakter på ethereums blockchain er blevet fundet fejl lignende den, der var i The DAO.

Man overser, at blockchain altid vil være en del af en større sikkerhedsløsning. En blockchain løser helt specifikke problemer, f.eks. at opbevare data, så det er umuligt at manipulere, men hvis de data, der kommer på din blockchain, er forkerte, opbevarer den bare forkerte data sikkert.

2. indsigt: Teknologien er ikke voldsomt revolutionerende, men den har formået at give vilje til omstilling. Det er godt, at der er langt flere, der interesserer sig for emnet. Men vi håber, at euforien åbner folks øjne for andre teknologier end blot blockchain, der kan skabe tillid mellem mennesker og organisationer.

Et eksempel på en sådan situation er Daniscos sukker­roeauktioner tilbage i 2008, inden noget hed blockchain. Bønderne ville handle sukkerroekontrakter på en børs, men parterne kunne ikke blive enige om en betroet tredjepart. Nogle dataloger ved Aarhus Universitet udarbejdede en løsning, der undgik at involvere en betroet tredjepart.

20BUSFredrik-Grothe-Eberhar.jpg

3. indsigt: Blockchain kan måske erstatte behovet for en betroet tredjepart, men det er ikke så effektivt. Hvis de parter, der skal samarbejde, kan blive enige om en betroet tredjepart til at opbevare deres data i en database, er det typisk langt mindre kompliceret.

En blockchain kræver, at alle computere involveres hver gang, der sker ændringer, modsat en betroet tredjepart, hvor kun én database skal opdateres. Så inden I beslutter jer for blockchain, så skitsér, hvilken tillidsproblematik den skal løse i netop jeres situation.

Mærsks nye samarbejde med IBM om blockchain inden for shipping har samme udfordring. Her giver blockchain mulighed for en digitalisering. Med blockchain kan de blive til en gruppe af betroede tredjeparter, der deles om tilliden. Det er godt for deres digitalisering, men det havde stadig været mere effektivt at finde en betroet tredjepart.

4. indsigt: Blockchain er stadig en ung teknologi modsat kendte database­løsninger, der er afprøvede og velfungerende. Det er godt at få erfaring gennem prototyper, som blockchain-løsninger stadig er mange steder. Det er også uudforsket land og rammes af mærkelige omstændigheder. Eksempelvis kryptovalutaen IOTA, der er skabt til at være en blockchain, hvis tokens lige nu er ca. fem mia. dollar værd, samtidig med at flere sikkerhedsforskere advarer mod sikkerheden i projektet.

Eftersom teknologien er ung, vælter det nu ind med erfaringer fra arbejdet med teknologien. Det er svært at se igennem det hav af løsninger og informationer, der ligger tilgængeligt. Og der er langt mellem de sobre udtalelser, og vi ser aktiviteter, som operatører uden teknisk indsigt sætter i gang og kører. Hårdt sagt uden kørekort. Det er ikke trivielle overvejelser, man skal gøre sig. Så gør op med jer selv: Hvad er risikoen ved projektet, og hvad kan I vinde eller tabe ved det?

5. indsigt: Blockchain kan være en driver for nyt samarbejde, men den er ikke noget værd i sig selv. Har du et velfungerende system, skal du ikke absolut skifte det ud med blockchain for at få besparelser. Ny teknologi medfører altid en risiko – og igen: Der findes andre teknologier, der muliggør sikker brug af data på tværs af organisationer. Man risikerer at vælge de forkerte og upraktiske løsninger, fordi blockchain tillægges en værdi i sig selv, som den ikke kan leve op til.

Så lad ikke eufori tvinge blockchain ind alle vegne. Alt ligner et søm, når du kun har en hammer. Til gengæld synes vi, at det er dejligt, at danske virksomheder har endnu et værktøj, de kan gribe efter i værktøjs­kassen til digitalisering, og vi skal selvfølgelig bruge det, hvor det giver mening – alt efter behov!

On the Money Cryptocurrencies and Taxes

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen