Berlingske Business
17:42

Bestyrelsesarbejde: Find din røde tråd

29BUSBestyrelses-153744.jpg
Definér dit varemærke – så bliver vejen til en plads ved bestyrelsesbordet kortere, lyder rådet fra Lotte G. Lundberg. Arkivfoto: Iris

Man kommer sjældent i en bestyrelse, med mindre man selv har haft hånden på kogepladen.

Årets generalforsamlinger og skift i bestyrelserne er ved at være overstået, og tiden er derfor moden til at reflektere over, hvorledes man kvalificerer til bestyrelseslokalet til næste års sæson.

Med en operativ baggrund som mangeårig leder i Maersk Gruppen med én/to løbende bestyrelsesposter ved siden af de seneste år, har jeg nu valgt selv at gå bestyrelsesvejen på fuld tid.

Jeg hører ofte både mænd og kvinder med fagspecifikke kompetencer og ledererfaring hermed (eksempelvis marketing, HR, IT), tale om, »at de også kunne godt tænke sig bestyrelsesarbejde«. Dertil må jeg sige, at om end der måske bliver mere og mere behov for korttidsbesøg i bestyrelserne af spidskompetencer til dækning af gældende udfordringer såsom digitalisering, internationalisering og turnaround, er min erfaring, at på det generelle »bestyrelsesmarked« er det stadig et must at have prøvet at have ansvaret for en virksomheds eller forretningsenheds drift.

Jeg har selv gennem min karriere været heldig at få mulighed for at arbejde både funktionelt og med bundlinjeansvar i forskellige afdelinger og business units, og jeg har mærket på egen krop og er i øvrigt rådgivet om, at man sjældent kommer i en bestyrelse, medmindre man selv har haft hånden på kogepladen.

29BUSfolketingsvalg2015-155.jpg

Det kan sagtens være, at man har en aktiv karriere inden for en funktion, f.eks. IT, HR eller marketing, men det er nødvendigt også at kunne påvise erfaring med og ejerskab af P&L, og hvad dertil hører med helt generelle ansvar for og dermed indsigt i aktivitetens drift, forretningsudvikling, marketing, IT, finans, HR mv.

Et fif og måske i virkeligheden den mest vigtige pointe er også at definere sit varemærke. Kommende fra et langt professionelt liv i Maersk Gruppen og med den typiske internationale shippinguddannelse som fundament er vi udviklet til at være »verdensmestre« i alt; udvikling af nye markeder og geografier, udvikling og implimentering af nye processer, strategi, forandring og turnarounds, offshoring, outsourcing, procurement mv.

Jeg blev meget tidligt rådgivet om, at ønsker man at bringe værdi i en bestyrelse, bør man indsnævre sit produkt så at sige til to til tre særlige egenskaber eller kompetencer, som kunne sættes i spil i bestyrelses­lokalet. Jeg fandt hurtigt mine egne via indsigt i min personlige profil, ligesom jeg ved nøje granskning af mit ellers farverige CV fandt den røde tråd, der var gennemgående for min professionelle karriere.

Dette kogte jeg ned til tre færdigheder og kapaciteter, jeg har dyb erfaring med og indsigt i, og som jeg kan stå inde for kan bidrage i bestyrelsesarbejdet.

18BUSmena-102114.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen