Berlingske Business

Bestyrelsen må aldrig blive en comfort zone

11busPix-Helene Tølbøl.jpg

En bestyrelse skal ikke være en tantebestyrelse, hvor der ikke finder en saglig debat sted. Der skal være plads til at sige sin mening og være uenig.

Den tidligere formand for OW Bunker Søren Johansen har i en ny bog udtalt: »Jeg vil hellere have god kemi og god kompetence end super kompetence og halvgod kemi i en bestyrelse.«

Det var før OW Bunkers kollaps – det var dumt.

Desværre er det en bestyrelseskultur, som findes i mange virksomheder. Det er imidlertid let at være bagklog, men bestyrelser, hvor alt er fryd og gammen, bør høre advarselsklokkerne ringe.

28BBMbestyrelser-jacobsgaar.jpg

Bestyrelser med en frugtbar uenighed, skal være glade for medlemmer, der tør tage de nødvendige og begavede konflikter. Kun når bestyrelsen konstant tør afsøge og debattere virksomhedens svagheder, bliver man opmærksom på, hvad der er af risici og muligheder.

Det er dybt bekymrende, hvis bestyrelsesmedlemmerne er for meget Rip, Rap og Rup og søger enighed for den gode stemnings skyld, fremfor at skabe en bedre bundlinje og konstant at være førende med nye og spændende forretningsmodeller. Og for at vi kan være det, så kræver det den rigtige kombination af kompetencer i bestyrelserne, så også fremtidens generationer er godt rustede til konkurrencen i en stadig mere globaliseret verden.

Bestyrelsens sammensætning har i årevis været en uendelig historie. Diskussionen har været heftig og til tider yderst følelsesladet. Men hvis vi nu skræller ind til kernen, så handler det om, at vi skal have stærke bestyrelser med de nødvendige kompetencer, der afspejler globale erfaringer, alder, køn, og etnicitet.

01BUSdebat.jpg

Ifølge Mandag Morgen har ressourceknaphed og andre globale kriser stadig mere mærkbare konsekvenser for globale virksomheder. Størstedelen af dansk erhvervsliv er begyndt at forholde sig aktivt til de nye udfordringer. Men virksomhederne har stadig svært ved at omsætte de globale megakriser til en værdiskabende og holdbar forretning. Det viser de første resultater fra en ny undersøgelse.

En ting er sikkert, bestyrelsen må aldrig blive en comfort zone. Hånden på hjertet – hvordan står det til i dag?

06BUSJesper-Olsen.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen