Berlingske Business
13:02Genmab-aktie falder pludseligt efter partners salgstal

B2B-kunder er digitale forbrugere på arbejde

18BUSOpinion-e-handel-11004.jpg
»Vi taler om, at vi skal passe på med, specielt i den mobile tidsalder, ikke altid at tage arbejdet med hjem. Men hvad med at tage det hjemlige lidt mere med på arbejde?« spørger Hugo Dorph, Solar I/S. Arkivfoto: Scanpix

Synspunkt. At danske virksomheder er tilbageholdende med digitalisering står i skærende kontrast til stigende nethandel blandt private.

Som omtalt i Berlingske Business mandag 3. april viser en ny, omfattende analyse fra DI, at danske B2B-virksomheder er tilbageholdende med digitaliseringen og tøver med at tage de muligheder til sig, som e-handel giver. Det står i skærende kontrast til den hastigt stigende nethandel blandt ­private, og det er heldigvis også langt fra den virkelighed, vi oplever i Solar.

Solar er en børsnoteret B2B-virksomhed med en årlig omsætning på over 11 milliarder kroner. Vi arbejder med sourcing og services til byggebranchen og industrien. I Solar går vores arbejde med e-business helt tilbage til digitale Solar-kataloger på PCer med modem i slutningen af 1980erne, som vi skubbede ud til vores el- og vvs-installatørkunder nogenlunde samtidig med, at de første netbanker dukkede op i Danmark – længe før internettet.

12BUSApples-ny-transformers.jpg

Tilbuddet var klart: Bestil inden klokken 18, så pakker vi om aftenen og kører om natten, og du har varerne, inden du skal ud på dit første job i morgen. Intet behov for lager, intet behov for planlægning, ingen grund til at køre til en håndværkerbutik. Enkelt og effektivt – det kunne vores kunder forstå.

Det skærpede tidligt Solars logistik og kravene til præcise produktdata, og det banede vejen for vores tidlige satsning på EDI, webshop og mobile apps. I dag kommer over halvdelen af vores ordrer ind i Solars systemer via vores digitale kanaler: Vi er blevet en digital forretning med en analog »nebengesjæft«.

Den vigtigste pointe her er, at vi er en helt anden virksomhed inde bag den digitale facade, end vi var, før vi begyndte med e-business. Vi har bedre processer, bedre data på såvel produkter som kunder og på alle niveauer medarbejdere, der tænker mere digitalt, fordi vi har en stor e-business-andel.

Kun derfor kan Solar tage nye digitale skridt, som går videre end »blot« at sælge vores varer på nettet. E-business understøtter nye forretningsmuligheder for vores kunder og leverandører, og Solar har en ambition om aktivt at drive den udvikling, ­ f.eks. i tæt samarbejde med digitale startup-virksomheder, fordi den gavner alle, der deltager i den digitale værdikæde. Vi vil gerne tiltrække de mest digitale kunder og arbejde med de mest digitale leverandører, for dermed gavner vi ultimativt vores egen forretning.

cyborg woman manipulatihg hologram display

Og vores B2B-kunder er klar. B2B-kunder er blot digitale forbrugere på arbejde. De er vant til ikke bare at handle varer på nettet men også til at købe tjenester, håndtere deres privatøkonomi via apps og klare dialogen med skole, kommuner og stat digitalt. Men de er også forvænte og stiller store krav til vores præcision, vores digitale kommunikation og brugervenligheden af vores løsninger.

I vores digitale forretningsudvikling fokuserer vi på den værdi, vi kan tilføre produkterne i form af serviceydelser. Det kan være viden, uddannelse, avancerede logistikløsninger samt en leveringssikkerhed, de ikke kan finde andre steder. Viden og værdi betyder bl.a., at vi anskuer vores kunder holistisk og ser på, hvordan vi kan være med til at gøre deres forretning endnu mere rentabel. Vi vil meget gerne vænne vores kunder til at kigge på de samlede omkostninger, når de køber ind – det, der populært kaldes Total Cost of Ownership eller slet og ret TCO.

uber

Dette er den næste bølge af digitalisering, vi skal tage hul på i alle brancher for at øge vores konkurrencekraft i Danmark.

Når jeg læser DIs e-handelsanalyse, kan jeg ikke lade være at tænke på, hvor lang vej der er for de mange danske B2B-virksomheder, der endnu ikke har taget hul på helt elementær e-business. De er jo alle sammen selv digitale forbrugere på arbejde. Vi taler om, at vi skal passe på med, specielt i den mobile tidsalder, ikke altid at tage arbejdet med hjem. Men hvad med at tage det hjemlige lidt mere med på arbejde?

Solar

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen