Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Absurd regel: Når du er død kan du ikke sige nej til reklamer

Reklamer? Nej tak!
Foto:

Dagens debatindlæg kommer fra Henrik Sandberg, som har haft en ret mærkværdig oplevelse omkring reklameuddeling.

For nogle måneder siden døde min kære svigerfar desværre. Han var indædt modstander af at modtage enhver form for reklame i sin postkasse, og han havde derfor alt, hvad man kan få af ”Reklamer-nej-tak-mærker” på sin postkasse.

I ugerne efter hans død var min kone og jeg flittige gæster i hans lejlighed for at tømme den og gøre den klar til opsigelse. Hver gang vi var der, sørgede vi naturligvis også for at tømme hans postkasse.

Pludselig en dag var postkassen fyldt med reklamer, og det undrede vi os en del over, men måske var det bare en fejl.

Men nej, den blev ved med at blive fyldt med reklamer.

På et tidspunkt lykkes det os at være ved lejligheden samtidig med, at der bliver afleveret post. Da vi ser, at postomdeleren propper en masse reklamer ned i svigerfars postkasse, så reagerer vi naturligvis.

Hvorfor putter du reklamer i den postkasse – der står jo ”Reklamer – nej tak!”? Svaret på dette relativt simple spørgsmål var aldeles chokerende.

Jamen han er jo død. Lød svaret, hvortil vi straks svarede, at skiltet med ”Reklamer – nej tak!” jo stadig sad på postkassen.

Postomdeleren meddeler os herefter tørt, at skiltet ikke længere er gyldigt, da svigerfar nu er død.

Vi troede et kort øjeblik, at vi var med i noget skjult kamera, men det var vi desværre (fristes man til at sige) ikke.

Efter at have talt med andre, der tidligere har været i en lignende situation, så viser det sig, at det faktisk forholder sig sådan, at når en person dør, så gælder ”Reklamer – nej tak!” ikke længere, og der kan fortsat frit lægges reklamer i den afdødes postkasse.

Det rejser tre interessante (synes vi selv) spørgsmål:

For det første. Hvilken interesse har reklameafsendere i at lægge reklamer i en død mands postkasse? Er det troen på et liv efter døden, og at man så må formodes at have mere tid/lyst til at læse reklamerne. Det giver ingen mening.

For det andet. Hvordan ved reklame- og postomdelere egentlig, at man er død? Samkører de dødsannoncer med deres eget personregister. Det giver heller ingen mening.

For det tredje. Hvordan gør man opmærksom på, at man fortsat ikke ønsker reklamer, når man er død?

Sidstnævnte spørgsmål besluttede vi os for at undersøge. Og det er faktisk ikke så let, for man skal have en af sine nærmeste efterladte til at dokumentere overfor omdeligsfirmaerne, at man er nærmeste efterladte, og at man på vegne af afdøde ønsker at opretholde et ”Reklamer – nej tak!”.

Så postomdeleren gjorde faktisk præcist, som han skulle eller er blevet instrueret i.

Men det er da helt ude i hampen!

Efterfølgende har det dog givet anledning til mange grin, når vi har fortalt venner og familie om vores oplevelse. Ikke mindst den stakkels postomdelers svar på spørgsmålet om, hvorfor han putter reklamer i svigerfars postkasse:

”Jamen han er jo død…”

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen