Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Abonnement. Loyalitetsmodel er detailsalgets nye »grand cru«

29BUSR-dvin-110956.jpg
Så blev det den gode rødvins tur til at blive hældt ind i et loyalitetssystem som kendes fra blandt andet boghandlerverdenen. Det griber om sig med at lade kunden betale et fast beløb hver måned mod som abonnent at få adgang til at købe varer til reducerede priser. Arkivfoto: Iris

Media. Butikker bliver omdannet til en slags klubber med rabat til medlemmerne. De er skabt for at adskille sig fra hinanden, men ender med at ligne hinanden.

For nylig offentliggjorde den danske serieiværksætter Morten Strunge, at han i december lancerer et helt nyt abonnementsdrevet vinkoncept i samarbejde med topkokken Thomas Hermann.

Ikke meget er sluppet ud om det nye koncept, men det står klart, at der bliver tale om en medlemsbaseret vinklub, hvor medlemmerne til gengæld for en fast, månedlig abonnementsbetaling kan købe vin til rene indkøbspriser. Den nye virksomhed vil således ikke tjene en krone på at sælge vinen, men alene på medlemmernes abonnementsbetaling.

Det kan synes som en lige lovlig smart model, at man skal betale for at få adgang til rabat og lave priser. Men der er faktisk tale om en ny form for loyalitetsmodel, som breder sig med lynets hast – og som forbrugerne har taget til sig.

Torsdag - Dele-vin går under jorden

I oktober lancerede supermarkedskæden Føtex et lignende abonnementsbaseret loyalitetskoncept i form af ØKO+, der giver kunderne adgang til faste rabatter på alle økologiske varer, når de har valgt at tegne et abonnement.

Andre eksempler er skokæden Bianco, der tilbyder rabat på alle sko til abonnementskunder, og i bøgernes verden tilbyder både Saxo.com og Plusbog faste, lave priser til abonnenter.

Når den abonnementsbaserede loyalitetsmodel er blevet så populær, skyldes det nok, at modellen er så åbenlyst fordelagtig for kunder, som i forvejen har et stort forbrug af de produkter, virksomheden udbyder. Det er med andre ord let at gennemskue de kontante fordele og »regne den hjem«. Samtidig sker der noget psykologisk interessant. For når først forbrugeren har betalt for rabatten, vil hun også have mest muligt for sine penge.

fine wine

Resultatet er, at forbrugeren vælger at lægge en stadig større del af sine indkøb det pågældende sted: Har jeg betalt for adgang til billige vintilbud, så vil jeg naturligvis sørge for fremover at købe al min vin det pågældende sted.

Fænomenet kaldes de »gyldne abonnementshåndjern«. Dermed bliver modellen også uhyre interessant for virksomheden bag. De vil nemlig opleve, at deres abonnenter har en betydeligt mere loyal adfærd end de kunder, som blot handler på traditionel vis. Det kan godt være, at de skal yde en betydelig rabat til førstnævnte kundegruppe, men det modsvares af en stigende omsætning på kunderne og naturligvis også af den egentlige abonnementsbetaling.

20BUSF-tex-143541.jpg

Samtidig er den abonnementsbaserede ­loyalitetsmodel med til at skabe en klar differentiering til konkurrenterne. Stort set alle butikskæder har i dag et traditionelt bonus- eller loyalitetsprogram, hvor et plastikkort giver adgang til at opspare point eller få lejlighedsvise tilbud.

Meget tyder dog på, at de traditionelle bonusprogrammer har svært ved at skabe ægte loyalitet. Kunderne synes, at de er rare at have, jovist – men det forhindrer dem ikke i at handle hos alle konkurrenterne også.

Tirsdag - Morten Strunge

Spørgsmålet er så, om vi vil se stort set alle butikskæder lancere lignende abonnementsbaserede loyalitetsmodeller? Og vil det i givet fald ikke blot betyde, at det så igen bliver svært at differentiere sig fra hinanden? Det er der en fare for.

Derfor tror jeg også, at vi i stigende grad vil se, at kampen vil stå om at supplere de gode rabatter med endnu flere fordele og mere unikt indhold. Det kan blive en spændende tid at være forbruger i.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen