Berlingske Business
17:43Tak for i dag

9 ud af 10 virksomheder har ikke tid til digitalisering til skade for konkurrenceevnen

Aaa

Kronik

Særligt de små og mellemstore virksomheder (herefter SMV) er bagud i digitalisering. Det er ikke robotteknologi, de skal inspireres med i første omgang. Men der er flere nye brugervenlige digitale løsninger til lave priser, som SMV kan få glæde af til arbejdsprocesserne – lad os starte her.

Digitalt vækstpanel afleverede i maj sin anbefaling til regeringen om, hvordandansk erhvervsliv bedst kan udnytte digitalisering til gavn for vækst og velstand i Danmark. Panelet konkluderer at gevinsten for virksomhederne er 33 mia. kr. Hertil kommer gevinster for borgere og for samfundet. Fokus var især, hvordan SMVere får de bedste rammer for ”et digitalt løft”. Anbefalingen indeholder at skabe bedre overblik over tilbud og ordninger fra bl.a. det offentlige innovations- og erhvervsfremmesystem og fra branche­organi­sationer, som SMVer kan trække på i deres digitalisering. En anden anbefaling går på at forbedre demonstrations- og testfaciliteter for nye digitale teknologier som robotter og kunstig intelligens.

Niveauet for digitalisering er lavt i SMV

Der er god grund til at fokusere på SMV segmentet. Faktum er, at over 90% af danske virksomheder har under 10 ansatte. Og SMVerne halter efter i digitaliseringen. Blandt SMV konkluderer vækstpanelet, at kun 30% er højt digitale, hvorimod tallet er 75% for de store virksomheder.

Barriererne for digitalisering er begrænset fokus på værdien af digitale løsninger hos SMV lederen/ejeren, pris og begrænset tid. SMVere løber stærkt for at drive sunde forretninger. Deres eksistens er for en stor dels vedkommende betinget af, at de smøger ærmerne op – hver dag. Og det tager tid at undersøge digitale løsninger og lave om på forretnings­gange – tid, som SMVere ikke har.

Nye enkle løsninger til lave priser

Fra mit arbejde med virksomheden Plytix vil jeg give et eksempel. Plytix.com leverer digitale værktøjer til virksomheder, der sælger deres produkter online. SMVere vedligeholder deres produktdata manuelt i diverse lokale filsystemer og sender pr. e-mail til de web-shops, som er deres salgskanaler. Det er tidskrævende og kan lede til fejl med versioner mm. Alternativet er et PIM system (Product Information Management) til at vedligeholde produktdata og distribuere automatisk til alle salgs­kanaler. Man kan spare tid og øge kvalitet af data samt styrke online salget, hvis man bruger et PIM system.

Gennem mange år har denne type værktøjer været i ønsketænkning for SMVere. Teknologien er blevet billigere, og der er større fokus på brugervenlighed og gør-det-selv. Pris barrieren forsvinder dermed. Det er Plytix et godt eksempel på. Denne udvikling kan være med til at øge interessen hos SMV.

Mere gør-det-selv, tak

Robotteknologi og kunstig intelligens ligger for langt fra de fleste SMVeres hverdag. Ved at prøve at motivere til digitalisering gennem demonstrations- og testfaciliteter for nye digitale teknologier, rammer vi kun en brøkdel af SMVere. Det skaber dermed ikke lysten til at investere tid til digitalisering.

Pointen er, at man må skabe lyst for at finde tid. Det er interessant for SMVere at høre om gør-det-selv løsninger, der er til at betale. Disse løsninger vil forbedre SMVeres konkurrence­evne – det er det, de har brug for.

Del de gode historier

De gode historier skal ud at arbejde for digitaliseringen i Danmark. Om SMVere, som digitaliserer arbejdsprocesser med stor positiv effekt mht. tidsbesparelser, kvalitet og økonomi. Jeg opfordrer brancheforeningerne til at sprede de gode historier til inspiration for deres medlemmer. Det samme gælder Dansk Erhverv og Dansk Industri, som også har mange medlemmer i SMV segmentet. Tætte rådgivere som revisorer, advokater og konsulenter, som kommer hos SMV segmentet, kunne også bistå i at formidle muligheder for digitalisering. Og endelig kan pressen gøre mere for at fortælle SMVernes historier på lige fod med at fortælle de store sensationsprægede historier.

Yes we can

Gennem gode historier om digitalisering hos SMVere skaber vi inspiration og lyst til yderligere digitalisering i segmentet – og måske endda en ”Yes we can” digitaliserings­bølge i Danmark.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen