Berlingske Business

5 tip til bedre kommunikation i 2018

11BUS158331263-114453.jpg
Husk: Det er ikke farligt at fejle med sin kommunikation - så længe man øver sig i at blive bedre. Illustration: Iris

Management. En leder, som i dag ikke mestrer kommunikationsdisciplinen og ikke har forståelse for, hvor kraftfuldt dette virkemiddel er, vil have svært ved at begå sig i den nye digitale verden.

Jeg har to nytårsforsætter i 2018. Som nordmand er jeg meget glad for at stå på ski, og i 2018 vil jeg blive hurtigere og stærkere.

Et andet nytårsforsæt er, at jeg vil blive endnu bedre til at kommunikere. Ski og kommunikation har samme fællesnævner: Du må træne for at blive bedre.

Da jeg begyndte som ny leder i Philips Lighting for snart fire år siden, gjorde jeg mig mange tanker om intern kommunikation. Vi er en nordisk organisation med forskellige kulturer og vi var på vej med (og er midt i) en af de største transformationer i vores 127-årige historie. Og som ny leder i et selskab tænker mange ansatte på, hvad dine intentioner er som leder, og hvad du egentlig laver.

Den sikreste grobund for at skabe en usikker og dårligt præsterende organisation er usikkerhed. Jeg havde – og har – behov for trygge medarbejdere, så jeg valgte at have stærk fokus på åben kommunikation.

Foruden de traditionelle fællesmøder og kaffemøder med ansatte og talenter besluttede jeg mig for at sende noget så klassisk som en fredagsmail til alle ansatte i Norden. Ikke en »corporate« e-mail, men en mere uformel mail. En lille opsummering af min uge, mine møder, min agenda og ting jeg reflekterer over. Jeg supplerer med mobilbilleder og nogle gange også lidt personlige elementer. Det har jeg nu gjort i tre år og ni måneder.

Jeg indrømmer, at jeg i starten var lidt usikker på, om det var »professionelt nok«, men på baggrund af den feedback, jeg fik fra organisationen om, at min e-mail var »personlig, energisk og informativ« gjorde, at jeg fortsatte i det oprindelige format. Det allerbedste er, at e-mailen åbner for dialog med alle ansatte, og jeg oplever, at den nordiske organisation kender mig og min agenda, når jeg møder dem ansigt til ansigt.

28BUSPortraet-af-Johan-Bi#3.jpg

Så her får du mine fem personlige tip om kommunikation, som jeg vil fortsætte med at øve i 2018:

1 Man kan ikke kommunikere for meget. Når du selv synes, at du har formidlet strategien, den nye vision, organisationsstrukturen eller den finansielle udvikling så mange gange, at du kan den i søvne – ja, så skal du tage den ti gange til.

2 Tal, så folk forstår dig. Som leder er det 100 procent dit ansvar at sikre, at folk har forstået det, du kommunikerer. Specielt i en rivende digital udvikling skal du ikke tage for givet, at folk ved, hvad eksempelvis »Internet Of Things«, »Machine Learning« og »Big Data« er. Tag dig tid til at forklare.

3 Lav din 30-sekunders elevatorpitch. Det er ikke svært at lave en 40-siders powerpoint, 50-siders memo eller lange dybdegående analyser – men at kunne fortælle historien på 30 sekunder. Det er svært, men nødvendigt.

4 Vær personlig i din kommunikation. Både i den digitale og direkte samtale. Jeg kan godt lide »Gemba Walk«, at man reelt bevæger sig rundt i organisationen og taler med folk (og nogle gange kan indholdet fra min fredagsmail være en åbning for dialog).

5 Få feedback på din kommunikationsstil. Få coaching eller træningstips fra en dygtig kollega, en professionel træner eller en god ven. Et vågent og konstruktivt blik på dig set udefra, kan få dig til at sætte tempoet ned, ændre uforståelige ord, tydeliggøre konklusioner eller justere dit kropssprog.

Og husk: Det er ikke farligt at falde på ski eller at fejle med sin kommunikation, så længe man øver sig i at blive bedre.

Med bedste ønske om en god skisæson og et godt kommunikationsår.

12BUSPORTUGAL-CHILDREN-CARN.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen