Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Velfærdsteknologisk virksomhed satser på borgernes gode ideer

Node Image Upload liftup

Ikke langt fra hvor Rebilds berømte bakker hæver sig op i et sjældent kuperet dansk landskab, har virksomheden Liftup sit hovedsæde. Her skabes velfærdsteknologiske produkter af den slags, der gør det nemmere, sikrere og mere bekvemt at være gangbesværet. Og ikke mindst at være ansat i plejesektoren. Virksomhedens stifter Flemming Eriksen har frasagt sig direktørstolen, for i stedet at udgøre en lille enhed i virksomheden, som afsøger helt private opfinderes ideer til Liftups fremtidige produkter. En enhed, der fungerer som fødeafdeling til udviklingsafdelingen.

Ikon for velfærdsteknologien
Liftup står blandt andet bag den batteridrevne stol Raizer, der er blevet et væsentligt arbejdsværktøj for et stort antal SOSU-assistenter, sygeplejersker og andre i ældreplejen. Stolen samles under den uheldige, for så - via fjernbetjening og i et roligt tempo - at hæve vedkommende tilbage i lodret positur og er nærmest blevet et ikon for dansk velfærdsteknologi.

Raizer er oprindeligt skabt af opfinder og ingeniør Anders Lykkegaard, der særligt interesserer sig for at skabe løsninger på velfærdsteknologiske problemer. Under en messe faldt opfinderen over en liste over de mest belastende udfordringer i plejesektoren. Her optrådte faldne personer højt på listens top 5 og blev beskrevet som et evigt tilbagevendende problem for både borgere og plejepersonale.

- Det blev inspirationen til at gå i gang med opfindelsen, fortæller Anders Lykkegaard, der stadig oplever, at folk spontant bryder ud i klapsalver, når stolen præsenteres på messer rundt i verden.

Raizer er et produkt der har udfyldt et hidtil udækket behov hos plejepersonaler landet over, fortæller Liftup’s udviklingschef Lars-Mikkel Mørup-Petersen.

- Et af problemerne med mennesker, der er faldet er, at de ikke har et håndtag, så man nemt kan få dem op fra gulvet igen, siger han med et skævt smil.

- Det løser stolen på en nem og ufarlig måde for det plejepersonale, som skal hjælpe folk på benene igen.

Inspiration fra Opfinderrådgivningens model 
Samarbejdet mellem opfinder Anders Lykkegaard og Liftup blev realiseret med Teknologisk Instituts Opfinderrådgivnings mellemkomst, der blandt andet bidrog til den kontraktlige aftale, opfinder og virksomhed imellem. Et samarbejde, der har inspireret virksomhedens til at inddrage brugerne endnu mere offensivt i udviklingen af virksomhedens produkter end hidtil.

Og spørger man Flemming Eriksen, hvorfor Liftup satser så meget på helt almindelige menneskers gode ideer, svarer han et tørt og umiskendeligt nordjysk klingende “Why not?” tilbage.

- Vi kan ikke sidde her på vores kontor og finde på, hvad der er behov for, selvom vores ingeniører er nok så dygtige, forklarer han.

- Det er SOSU-assistent Karen Jensen, der står med… undskyld udtrykket, æ’ lort’ i æ’ hånd’, som ved, hvad der er behov for, siger han.

Der findes som regel to typer mennesker, supplerer Lars-Mikkel Mørup-Petersen: Dem som oplever et problem og bare vænner sig til det, og så nogle som os som er lidt dovne og vil have en løsning på problemet, så vi slipper af med det.

- Og hvorfor ikke hjælpe med at skubbe til den almindelige borgers frustrationer over problemer, der kalder på en bedre løsning?, spørger han.

- Deres hjerner er mindst lige så gode, som ingeniørernes er. De kan bare noget andet, siger Flemming Eriksen.

- De er ikke teknologer, men kan have nogle tanker og ideer om at en bestemt arbejdsgang er lidt bøvlet. Mange af dem kan så have svært ved bare at lave en tændstik-figur af en løsning, fordi de er ikke teknikere.

De har et udpræget pleje-gen og ikke et tekniker-gen, men det er lige der, vi gerne vil bygge bro. Folkene på Liftup ser deres projekt som en naturlig del af en bølge med brugerdreven innovation, der allerede er ganske hot i erhvervslivet.

- Det nye er måske, at vi prøver at sætte det endnu mere i system, for at få de gode ideer frem i lyset, siger Flemming Eriksen.

Råd fra opfinderen: Gå til virksomhederne med ydmyghed
Opfinder Anders Lykkegaard er glad for at Liftup er blevet inspireret til at inddrage private menneskers gode ideer i produktudviklingen:

- Det er en perfekt måde at gøre det på, i stedet for at opbygge sin egen virksomhed, mener han.

- Det kan blive alt for dyrt og kræver mange evner, som de færreste private opfindere besidder, forklarer han.

Til gengæld skal man gå til virksomhederne med en vis ydmyghed, råder Anders Lykkegaard:

- Der er for mange opfindere, som tror for meget om sig selv og deres ideer. Man skal være overbevist om, at man løser et reelt problem og har lavet en ordentlig løsning, der er nem at bruge, siger han.

Mangler evnen til at fejle hurtigt
Hos den nordjyske virksomhed er man udmærket klar over, at det kræver et stort arbejde at inddrage helt almindelige borgere i produktudviklingen. En særlig problematik er evnen til at fejle hurtigt, forklarer Flemming Eriksen.

- Vi ved godt, at det ikke er hver tiende idé, der bliver til noget, så vi kommer til at smide penge efter en masse ting, der ikke bliver til noget, fortæller han.

- Det, vi oftest oplever, når nogen kommer med en idé, er, at de ikke har undersøgt markedet. Og hvordan skulle de også gøre det? Det gør vi så.

Vi har lavet en template, som vi kan skrive en lille rapport ud fra, uanset hvor langt ideen er udviklet, forklarer virksomhedens stifter.

- Vi ser ret ofte, at der allerede findes en del i markedet. Og vi er ikke interesserede i at gå i gang med noget, der findes i forvejen.

Både Liftup og opfinder Anders Lykkegaard anbefaler borgere med gode ideer til at komme ud i virkeligheden med dem, så hurtigt som muligt.

- Kommer man ikke ud i virkeligheden med sin idé, kommer den ingen vegne, siger Anders Lykkegaard, der ligesom Flemming Eriksen og Lars-Mikkel Mørup-Petersen råder til at benytte sig af fortrolighedsaftaler, når man indleder en dialog.

Hos Liftup ser man det ganske enkelt som sin rolle at stille viden og kompetencer til rådighed.

- Opfinderne skal slet og ret se det som en hjælpende hånd til at få deres ideer ud i verden, slutter Flemming Eriksen.

FAKTA

  • Liftup blev grundlagt i 2003.
  • Afsættet for virksomheden var Flemming Eriksens egen opfindelse, trappelift systemet FlexStep.
  • Raizer-stolen kommer på markedet i 2014
  • Indtil sommeren 2018 er der solgt cirka 7000 Raizer-stole.
  • Liftup beskæftiger i dag over 55 medarbejdere.

Har du også spændende ideer, der potentiel kunne licenseres til etablerede virksomheder, kan du her læse, hvordan du bruger Opfinderrådgivningen på Teknologisk Institut.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen